Sabtu, 26 Disember 2015

Mazhab adalah teras kekuatan dan kestabilan Islām



Gambar: Lukisan Arif billah Shaykh Ali al-Khawwas guru kepada Imam al-Sha'rani berhubung mazahib dalam Islam yang pernah wujud pada zaman salaf semuanya benar belaka kerana punca ilmu adalah Shari'ah


oleh Wan Fayhsal



Dalam Islam kita tiada ada apa yang Agama Kristian Katolik ada iaitu "The Church". Bila wafatnya Rasulullah sallahu alayhi wassalam, autoriti agama diwarisi daripada generasi sahabat ke salaf al-salih dan seterusnya. Hatta ketika zaman salaf mazhab fiqh ini cukup banyak antaranya mazhab:



– Saydatina Aisha (radhiyallahu anha)
– Abdullah ibn Umar (radhiyallahu anhu)
– Abdullah ibn Masud (radhiyallahu anhu)
– ‘Ataa
– Mujahid
– Imam al-Layth
– Dawud al-Zahiri
– Abu Hanifa
– Malik
– al-Shafi’i
– Ahmad ibn Hanbal
– Sufyan al-Thawri
– Sufyan ibn ‘Uyayna
– Muhammad ibn Jarir al-Tabari
– Umar ibn Abd al-Aziz
– al-A’mash
– al-Sha’bi
– Ishaq ibn Rahwayh

Lama kelamaan mazhab-mazhab itu pupus kerana kurang penerimaan generasi ulama' baru yang ingin meneruskan mazhab-mazhab tersebut atau pengembangan Mazhab yang Empat (Hanafi, Shafi'i, Maliki, Hanbali) menjadi semakin sistematik dan diterima ramai ikut kesesuaian dengan keadaan masa dan tempat sesebuah masyarakat (macam Hanafi berkembang di kawasan orang-orang A'jam (non-Arab Muslims), Hanbali di jazirah Arab).

Semua mazhab ini hatta yang sudah pupus, puncanya tetap satu iaitu Shari'ah dan Mazhab yang Empat ini sudah cukup merangkumkan (consolidate) sisi-sisi mazhab-mazhab yang sudah pupus tersebut seperti jelas Imām Abd Wahab al-Shaʿrānī dalam "al-Mizān al-Kubrā" - ianya menunjukkan keempat-empat mazhab itu sebenarnya mengimbangi antara satu sama lain antara yang ketat dan yang ringan dalam mengeluarkan hukum yang menzahirkan keadilan Shari'ah.

Bukan itu saja dalam mazhab yang empat, masing-masing ada autoriti yang berbeza "ṭabaqāt" (levels and degrees) dalam mengeluarkan ijtihad (dispensation of legal rulings). 

Dalam mazhab Shafi'i contohnya hanya seorang saja yang layak menjadi (1) "Mujtahid Mustaqil/Mutlaq" - iaitu Imam al-Shafi'i sendiri. Begitu juga para Imam yang memimpin mazhab masing-masing dalam mazhab Hanafi, Hanbali dan Maliki. 

Kemudian barulah ada lapisan kedua autoriti iaitu (2) "Mujtahid Muntasib" . Mujtahid muntasib (affiliated jurist), e.g. Ibn Khuzaimah, Ibn Mundhir, Muhammad Ibn Jarir and Muhammad ibn Nasr,

Kemudian lapisan ketiga (3) "Mujtahid al-Madhhab"/"Ashab al-Wujuh" (mujtahid dalam mazhab Shafi'i), e.g. al-Buwaiti, al-Rabi’, al-Anmati, al-Istikhri, Ibn Abi Hurairah, and al- Sairafi.

Kemudian lapisan keempat (4) Mujtahid al-Fatwa wa al-Tarjih, e.g. al-Mawardi, Abu Tayyib, al-Tabari, Imam al-Haramayn, Abu Ishaq al-Shirazi, al-Ruyani, al-Rafi’i and An-Nawawi.

Dan paling akhir "Al-Hafiz li l-madhhab" dan "Mufti".

Jadi bila kita baca fatwa yang dikeluarkan Al-Ahzar ke, Majlis Fatwa Negara ke, mereka bukan main terjah rujuk Al-Qur'an dan Al-Sunnah dahulu tanpa mereka merujuk fatawa yang telah dikeluarkan oleh para autoriti ini dalam mazhab Shafi'i (atau mazhab lain).

Kadang kala fatawa mereka tidak pun berhujah gunakan dalil al-Qur'an dan ahadith sebaliknya sekadar berhujah menggunakan fatwa para mujtahid ini sekadar memetik nama mereka saja!!! 

"Aik, tak ada dalil Qur'an dan Hadith??" 

Hal ini tentu pelik bagi golongan Al-La Mazhabiyyah tetapi tidak untuk mereka yang memahami apa itu Shari'ah dan cara mengeluarkan hukum iaitu golongan ulama' yang sudah "specialized" menjadi Faqih (plural form "Fuqaha'"). Mereka ini tidak semestinya petah berceramah tapi memiliki "skills" yang tajam dan dalam untuk memahami susur galur mazhab mereka yang amat-amat kaya dengan pelbagai fatwa.

Bayangkan sehebat Imam Al-Ghazali dan Imam al-Nawawi itu pun akur dengan tempat mereka yang selayaknya dalam mazhab Shafi'i. Imam Al-Ghazali boleh saja keluar buat mazhab sendiri sebab beliau memang hebat sangat tapi ada beliau buat begitu? Tidak. Beliau tawadu' kepada Imam Shafi'i dan imam-imam sebelumnya. 

Jadi bila seseorang Mufti yang ada tauliah khusus daripada Dar al-Ifta', mereka bukan semberono keluarkan hukum ikut selera hati sekadar belek al-Qur'an dan kutub sittah Hadith. Mereka juga merujuk semula koleksi ensiklopedia fatawa dalam mazhab sendiri dan juga mazhab lain untuk lihat samada masalah-masalah yang ingin dijawab itu sudah pun dijawab. Kalau ada masalah baru maka barulah digunakan qiyas dengan pertimbangan seperti tahqiq al-manat etc. 

Tapi hari ini, orang kita sudah terputus daripada memahami tradisi agung dalam fiqh ini iaitu menggabungkan diri dengan mazhab dan bertaqlid dalam hal-hal yang cabang (aqidah tak boleh taqlid) dengan menyerahkan autoriti ahkam shari'ah kepada AHLINYA. 

Siapa yang putuskan? Al-La Mazhabiyyah. 

Apa kesannya? Bangunan Shari'ah ini akan runtuh kerana asasnya lemah kerana kita tahu konkrit ambil masa yang lama untuk "cured" dan para mujtahid dalam mazhab juga ambil masa yang lama untuk perteguhkan mazhab masing-masing agar kita umat Islam tidak teraba, keliru dan bertelagah tak sudah macam haiwan dalam zoo mencari jawapan yang sebenarnya sudah pun ada terjawab dengan kemas ratusan tahun dulu macam kes Mawlid dan ucapan tahniah kepada penganut agama lain di hari keramaian mereka. 

Saya pun tak faham dulu pasal autoriti dalam mazhab tapi bila saya baca dan kaji ulasan Imam Ibn Hajar al-Haytami pasal soal mendisipinkan pelajar, wow, saya kagum dengan hujjah beliau yang tidak gunakan langsung ayat qur'an atau hadith sebaliknya sekadar berhujjah gunakan dalil nama para mujtahid dalam ijtihad beliau. (Rujuk tulisan saya "Mendidik sahsiah (taʾdīb) pelajar: Penjelasan Ibn Ḥajar al-Ḥaytamī dalam risalah Taḥrīr al-Maqāl": http://www.rausyanfikir.com/2015/01/mendidik-sahsiah-tadib-pelajar.html)

Disebabkan permasalahan Mawlid dan ucapan tahniah kepada bukan Islam itu universal dan tidak terikat pada soal waqi' (bukan seperti isu salah terjemah nama Allah dalam Bible), maka saya berpegang kepada fatawa yang dikeluarkan oleh Al-Ahzar Syarif, Dar al-Ifta' dan autoriti seperti Shaykh bin Bayyah. 

Gambar: Lukisan Arif billah Shaykh Ali al-Khawwas guru kepada Imam al-Sha'rani berhubung mazahib dalam Islam yang pernah wujud pada zaman salaf semuanya benar belaka kerana punca ilmu adalah Shari'ah.

2 ulasan:

IBU,FITRI SULISTIAWATI berkata...

Saya sekeluarga mengucapkan banyak trima kasih kepada AKI MUPENG karena atas bantuannyalah saya bisa menang togel dan nomor gaib hasil ritual yang di berikan AKI MUPENG bener-bener dijamin tembus dan saat sekarang ini kehidupan saya sekeluarga sudah jauh lebih baik dari sebelumnya itu semua berkat bantuan AKI kini hutang-hutang saya sudah pada lunas semua dan.sekarang saya sudah buka usaha sendiri. jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan hubungi/sms AKI MUPENG di 0852 9445 0976, atau KLIK DISINI, insya allah angka beliau di jamin tembus dan beliau akan menbantu anda selama 3x putaran berturut-turut akan memenangkan angka togel dan ingat kesempatan tidak datang 2x,trima kasih.

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN berkata...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111