Isnin, 18 Januari 2010

Video: Rihla TV with Shaykh Hamza Yusuf and Prof. Syed. Muhammad Naquib Al-Attas


Alhamdulillah, I managed to upload the whole interview session that was not available previously. Hope these videos could shed some lights in exploring some of the succinct thoughts of Prof. Al-Attas. As you can see, later on Shaykh Hamza Yusuf acknowledged Prof. Al-Attas as one of the very few Muslim scholars in contemporary day that has contributed immensely to the tradition especially in the area of Islamic thought, and education which is so pertinent to the process of islah of the Muslim ummah. Shaykh Hamza Yusuf prayed that Prof. Al-Attas will be given his proper place and I hope we too, would pray about the same thing for our beloved scholar.











13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam
cant thank you enough for your effort in uploading this interview.

May ALlah bless and reward with you accoridngly.

siti
forwarded to me via email abt an hour ago

Rausyanfikir berkata...

Wassalam,

No prob kak :)

PEMENANG berkata...

woit2 ..kalo nak betulkan masyarakat secara mendasar dan mendalam xde masalah dan berfalsafah tu bagus

tapi jangan kondem org nak selesaikan dan baiki masalah masyarakat secara permukaan....

xde kaitan ngan tajuk post...

sori komen x beradab

dannalli berkata...

Thanks for uploading.
You will be blessed by the All Mighty Bro Wan.

Tanpa Nama berkata...

@Pemenang

apa kata anda beri link untuk blog anda pula? boleh kita ramai-ramai baca buah fikiran anda.

Menurut seorang bijak-pandai, "criticising others is a dishonest way of praising oneselves.". Dan menurut seorang ilmuan local "mengkritik pandagan orang lain tanpa memberi alternatif yang lebih baik merupakan adanya perasaan hasad dan dengki dalam diri sendiri".

PEMENANG berkata...

la..memang dengki pon......

x tau ke

sy dengki nih

nota: politik bukan kotor sebenarnya yang mengotorkan dia ialah parti umngok (sila objektif: bukan individu umngok).....banyak tulisan dalam blog ini ok tapi satu saje masalah ialah cara menyindir politik pakatan rakyat itu sememangnye bodoh .....

ape jalan paling superficial dan mudah untuk melaksanakan teori2 rausyan fikir nih? undi la...xkan tu x leh fikir.

ke suke biar mende2 tulisan nih terus kekal jadi tulisan?

abes kalo nak gunekan tulisan2 dan idea2 dalam blog nih kena la ade sistem ..politik demokrasi ialah jalan paling mudah dan ada sedikit kebaikan yang boleh digunekan

politik salah satu cara
pendidikan salah satu cara
blog salah satu cara

mungkin rasuyan fikir x pernah rase derita dizalimi oleh umngok dan sebagainya lalu kekalla berteori panjang lebar..sedangkan mende paling mudah bab2 raswah..membazir...kapitalisma...kapitalisme nye sistem sape yg pakai..sape yg paling banyak untung?

sape yg rugi?

sape yg membodohkan rakyat?

saye kire rausyan fikir orang bijak dan umngok semamngnye takut dengan orang bijak...

sile jangan anggap politik itu kotor

dan saye akan terus komen dan kritik tanpa memberi alternatif dan terus menggunakan ayat2 tajam

saye kire syed naquib juga tak akan menulis dengan cara begini ..agak2 la....

hurm....

lagi

x ingat sape yg musnahkan tulisan jawi?

yg menghapuskan istilah bahasa melayu?

yg buat ppsmi?

ape ...ni xde pandangan alam pulak.?...

sekali skala tengok masyarakat ....bace akhbar...selami kehidupan rakyat yang susah......selami cara mereka diperbodohkan........

itu sahaja mende2 yang berkaitan dengan falsafah ..tasawwuf wat so eva tiada masalah anda tulis

lagi satu... mende yg anda tulis..untuk memperjuangkannya secara praktikal di peringkat sistem memerlukan kekuatan ..yang paling kuat ialah kekuatan dari Allah kerana kita membershkan sistem dunia.dan umngok memnag lemah....

nak jatuhkan umngok kene bagi pakatan yang masalah mereka mungkin tak seteruk umngok



sori komen ngan nafsu

Tanpa Nama berkata...

@pemenang
la, anda sendiri dah tahu komen ikut nafsu.. dah tu janganlah buat lagi. anda sendiri kata komen tak berakhal, dah tu buat apa teruskan.

kata nak ikut Rasul, nak ikut Al-Quran, nak ikut sunnah. Kan ayat Al-Quran suruh berdialog dgn hikmah, lemah lembut dan kasih sayang.

Rausyanfikir ini masih muda lagi, banyak lagi yang perlu dialami. Sebagai orang dewasa yang sepatutnya lebih matang, janganlah ikut rentak sama. Kalau ya pun tidak setuju, bimbing elok-elok.

Macam manalah budak2 sekarang nak hormat orang tua, kalau perangai macam begini..

Wali besar Syed Abd Qadir Jelani jenuh tegur :kalian semua ini tidak beradab dgn Tuhan. Kurang sesuap nasi macam dah kiamat. Kena gigit nyamuk semua nak diterkam". Cubalah faham elok2 ya.

kita bincang damai-damai, kan baik. sesama Islam. Sesama Melayu. tinggal satu negara. orang politik tu biarlah dgn cara mereka. sudah begitu takdir mereka. kan akhirat nanti bukan mereka boleh tolong kita jawab depan Tuhan. Bahkan, kalau dia boleh lelong kita untuk tebus dari masuk neraka, dia akan lakukan.

Jangan gara-gara perbezaan politik aje kita putus persaudaraan sesama Islam. Besar dosanya itu sdra.

Jangan buat malaikat kerja over time kena tulis macam2. Kalau sudah sangat tidak setuju, tinggalkan saja si Rausyanfikir ini. Tak rugi apa2 pun dari terusan menyimpan sakit hati... kan cepat tua, kena penyakit...

jangan marahnya sdr. saya bukan apa... lemas tengok sesama Islam gadoh hal2 remeh.. perkara besar masih banyak lagi nak buat....

Muhammad Teja berkata...

assalamualaikum,

terima kasih kerana berkongsi video ini. amat bermanfaat.

insyaAllah, saya berhajat besar ingin mendalami buah pemikiran Syed Naquib Al-Attas dan buah pemikiran saudara juga sekembalinya saya ke tanah akhir hujung bulan ini.

insyaAllah.

moga Allah kurniakan taufiq kepada kita semua.

jazakallahukhairan katsira

PEMENANG berkata...

rileks la..gaduh cam keluarge

kdg2 kite ni dah jadi cam bengong dengan perkataan ilmiyyah

gaduh sket kate khilaf la bla3333

keluar kata2 ulamak tu ulamak nih....

gaduh ni kalo kendali ngan elok dapat hasil yg baik

sesungguhnye saye budak2 umur 22

saye pon suke bace blog nih sebab banyak teori bes2

tapi bile borak dengan org tua banyak mende yg teori itu

amat indah di tulisan nak praktikkan gune ape?

mmg susah sebab tu yg btol2 berani je tahan lama dalam politik skrg nih...kebanyakan org tua takut nak tunjuk btol2 sebab ape?

kite lak pelajar duk dalam jemaah....kalo bergaul dengan dunia luar pon bergaul dengan budak2 muda.....mane pemikiran tu asyik buku2...pemiiran..teori2..dakwah2....pas tu beza sket ..kuar mcm2...padahal mende2 tu mende keleuargaan

jangan prejudis terhadap politik dan pakatan....

politik ialah personal relationship
kite mengatahui perasaan dan pandangan org bawahan rakyat

politik bukan hanya tulisan yang indah dengan teori2 hasil ulamak ..itu diakui penting..tapi jangan ingat sume org cam rausyan fikir

sebab itu politik amat penting

kite x boleh nak suruh sume org kuat membace..bijak.sekelip mate .sebab setiap org berbeza2 allah jadikan

mungkin rausyan fikir kena kaji pendekatan penulisan dan peribadi yang menyebabkan

beberapa krisin rausyan fikir dengan jemaah di masjid kat utp..bla222

sekadar kritikan tajam ......

menulis dengan nafsu..hehe

semoga anda nampak kerenah sistem di malaysia yang membuli rakyat yang mungkin x secerdik anda atau sedalam pemikiran anda

yah! anti hedonisma....sape yg suburkan hedonisma? umngok la

jom tukar !

Marwan Bukhari berkata...

saya dah tengok video ni sebelum ni.. pastu tercari2 sambungannya... tq sbb pos...

Kaki Bangku berkata...

Kata Al-Attas: ...why in malaysia... I said first of all, of course, one answer is because I'm here.. bwahahaha

[Berkerut dahi sh Hamza Yusuf ....]

Tanpa Nama berkata...

@kaki bangku

Prof Al-Attas bergurau. Isu yg dibincang amat serius sehingga Hamzah Yusof berkerut dahi.
Dia bercakap ttg keadaan scholars di msia yang lebih faham keadaan di sana.
Apa pun, dengan berpuluh tahun pengalaman yang dimiliki oleh Prof Al-Attas, dia amat faham keadaan di barat. Kefahamannya bukan seperti peribumi barat. ini kerana sebagai orang asing, dia melihat secara lebih objektif. dia meneliti dan mengkaji.
berbeza dengan peribumi yg mungkin telah terlalu biasa dgn keadaan sekeliling sehingga tidak lagi sedar atau memberi perhatian.
Sebagai orang luar, Prof Naquib lebih berfikir objektif dan menilai tanpa diwarni emosi atau sentimen yg dimiliki oleh anak negeri.
Selalunya, bila kita berada dlm satu kelompok, sukar untuk kita menilai keadaan diri serta kelompok sendiri. tapi bila kita berada di luar, kita dapat meninjau dgn lebih objektif lagi.

Melalu penelitian inilah Prof Al-Attas berkongsi untuk dimanfaatkan oleh para pelajar yg dapat ke msia.
Sepatutnya ramai yng menghargai pengorbanannya menaikkan nama Msia ke persada dunia. Ia membuktikan msia boleh melahirkan ilmuan tahap kelas dunia.

Rausyanfikir berkata...

Betul2. Ko pun apa kurangnya kat Chicago tu :)