Khamis, 7 Januari 2010

The real motive behind "Allah" court issue


“We must all realise that this is not an ‘Allah’ issue alone. The ‘Allah’ issue has become the vehicle to ensure that our federal constitution is not buried and Syariah law becomes the law of the country. This is the real danger.”
Father Lawrence Andrew; Editor, Herald Tribune
17 March 2009; Malaysiakini

Vatican support for Allah signature campaign
17 March 2009
by Joe Fernandez

A signature campaign that activists in Sabah and Sarawak have initiated on the right of Christians in Malaysia to use the term ‘Allah’ for God is said to have received the support of the Vatican.

Kota Kinabalu church activist Ronnie Klassen said Herald editor Father Lawrence Andrew, who is in Rome on a periodic visit to the Vatican, had indicated this in an email dated March 14, in reply to his request for views and support of the signature campaign.
It is understood that the contents of the email could not have been penned without the prior approval of the Holy See.

Lawrence wrote: “We must all realise that this is not an ‘Allah’ issue alone. The ‘Allah’ issue has become the vehicle to ensure that our federal constitution is not buried and Syariah law becomes the law of the country. This is the real danger.”
 

He cited contradictions in Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi’s recent public statements that indicate inherent ‘danger’ for the status of the federal constitution.
Abdullah, he pointed out, has assured that Malaysia is not a theocracy but at the same time has insisted that it is a "Negara Islam".

“...There can be no Negara Islam without Syariah law and culture. So, is he not slowly preparing to make Syariah law the law of the country?” asked Lawrence.
Lawrence’s email was brief, said Klassen, but the priest - who will leave Rome today - gave the assurance that the church’s lawyers are studying the issue.

The government has prohibited the Herald, a Catholic weekly, from using the word ‘Allah’ on the ground that it could mislead Muslims.

The matter is currently under judicial review and a decision is expected on May 28.

Progress of campaign

Klassen said Lawwence’s email was the fourth piece of good news for the signature campaign in recent days, following the comments of:

• PAS spiritual advisor Nik Abdul Aziz Nik Mat who said that non-Muslims have as much right to use the term ‘Allah’ for God as Muslims;

• former Grand Iman of Masjid Negara Taib Azamudden Mat Taib and PAS state assemblyperson for Baling, who said both Muslims and non-Muslims use the term ‘Allah’ although their interpretation varies; and

• Sarawak minister of religious affairs Daud Abdul Rahman, who said the state would not gazette the use of ‘Allah’ for Muslims only, alongside ‘Baitullah’, ‘solat’ and ‘Kaabah’, given that the majority of Sarawakians are non-Muslims.

Klassen said the signature campaign, which he and PKR vice-president Jeffrey Kitingan initiated, has received both brickbats and bouquets, and that the process has not been smooth as they would have liked.

“What really rankles is the continued silence by leaders like Joseph Pairin Kitingan, Bernard Giluk Dompok, Maximus Jonity Ongkili, Joseph Kurup and others from the various cultural bodies,” said Klassen.

“Dompok’s people tell me that their boss is treading cautiously on the issue in public, but that he is working quietly behind the scenes.”

This, he explained, was because Dompok had been more vociferous in public previously, but that few had stood up for him after he was threatened with jihad, due to political expediency.

The signature campaign will close at the end of this month. A memorandum accompanied by the signatures collected will then be submitted to Abdullah in Putrajaya.

hhttp://www.malaysiakini.com/news/100364



NOTE: This article is NO LONGER AVAILABLE in Malaysiakini.com

Tak sedarkah ini semuanya BUKAN SEKADAR ISU POLITIK MURAHAN UMNO NAK COVER UP, seperti yang dituduh penyokong tegar Pakatan Rakyat. dan yang anti-UMNO sampai tiada mampu membuat penilaian yang adil ke atas UMNO. Mungkin UMNO dapat untung sebab mereka nak perjuangkan tapi apa salahnya sebab melibatkan soal 'Aqidah umat Islam jangka panjang!


Soal-nya sekarang kenapa PKR dan PAS yang MUSLIM (melainkan beberapa individu tertentu yang celik mata hati) GAGAL menanggapi semua ini dengan baik? Hipotesis mudah adalah kerana UNDI!

This is an organized effort to turn Malaysia into another Indonesia. All the funding to propagate Islam liberal, pluralism of religion has been moving to Malaysia as the resistance in Indonesia proves to be tough one through the effort of their ulama' and Islamic movements.


So in this current climate where majority of the Malays are separated by politics, it gives them a fertile ground to plant their seeds of confusion by using their agent of de-Islamization be it a Muslim leaders who sell out their religion for the sake of political mileage and other kuffars who have sinister intention to confuse the Muslims by using this kind of issue.



Tapi kalau cakap dengan orang yang gila candu politik susah la sikit. Semua benda konspirasi UMNO macam la dalam Pakatan Rakyat tak ada "perancangan".


PAS harus ingat bagaimana PETTY MUSLIM KINGDOMS bersekongkol dengan pihak Kristian untuk menjatuhkan Daulah Islamiyyah di Sepanyol yang akhirnya menjadi Inquisition kepada orang Islam dan Yahudi.

Malangnya PAS tanpa sedar atau naif atau sedar tapi TERPAKSA kerana rakan Pakatan Rakyat, "menjual" prinsip yang dilaung-laung, sikit-demi sedikit akhirnya menjadi buah catur golongan liberalis, dan sekularis baik dalam Pakatan Rakyat atau dalam UMNO.



UMNO memang jahil, korup, bodoh sombong, gila kuasa, kaki maksiat dan sebagainya tapi mereka masih MUSLIM! Sebarang urusan penggantian kuasa UMNO harus ditampung oleh sebuah kepimpinan Melayu Muslim yang kuat juga!


Siapa? PKR? mintak maaf! DAP? Nauzubillah!! PAS?? Mana PAS? Quo vadis PAS??? Benda prinsip paling penting dalam maqasid shariah ni pun slow!!

Apa ingat dapat kuasa dan undi tu Allah S.W.T gerenti tolong kita perintah negara ni ke? Kalau dah abaikan 'aqidah apa kes!!!!!!!!!!


PAS adalah harapan yang dahulunya pada zaman Allahyarham Al-Fadhil Ustaz Fadhil Noor benar-benar mampu menjadi lifeline kedua buat umat Melayu Islam dan seluruhnya. Now, he must be turning over in his grave!


Ambillah i'tibar daripada Said Bediuzzaman Nursi yang empunya segala macam pengaruh untuk menjatuhkan Atarturk dalam politik Turki pasca kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah tetapi bertindak beralih arah kepada dakwah memperbetulkan 'aqidah umat Turki kerana beliau sedar masalah UTAMA bukan Perang Dunia, bukan Atarturk, bukan Yahudi TETAPI masalah kekeliruan dan kesalah fahaman Ilmu.


Semua mujaddid agung dalam dunia Islam berkongsi AGENDA PENGISLAHAN PANDANGAN ALAM ISLAM baik Imam Al-Ghazali, Shaykh Abd Qafir Al-Jilani, Imam Rabbani Sirhindi, Shah Wali Allah dan banyak lagi.


Lihatlah bagaimana berkat usaha gigi para ahli gerakan Nur di Turki yang berjaya mendidik umat Turki di peringkat akar umbi yang akhrinya melahirkan kader-kader berwibawa untuk parti AKP yang mendapat sokongan daripada umat Islam Turki yang faham lagi tidak keliru berkenaan Islam. Satu pencapaiaan yang harus dicontohi oleh semua gerakan Islam yang sampai sekarang masih gagal merealisasikan impian masing-masing khususnya yang beraliran Ikhwan dan Jamaat -e-Islami seperti PAS!


Belajar daripada kelebihan orang lain dan jangan ditipu "rakan" yang bermuka-muka dan keliru.



Sila tonton sambungan forum di UIA kupasa saudara Presiden PKPIM, Faisal Abdul Aziz:
















5 ulasan:

reece_max berkata...

Assalamualaikum,

Terima kasih pd saudara kerna memberi penjelasan dlm isu ini. cuma sy harapkn isu2 spt ini tidak dijadikan sbg permainan politik yg sedia kotor d negara ini. we want 'changes' but this is not the way to do it.

Peace no War

JomFikir berkata...

Assalamu'alaikum saudara,

Tak semua ahli atau ulamak dalam Pas setuju dengan kalimah ALlah.

yang terbaharu dari Dewan Ulama Pas Pusat :

http://aljoofre.iluvislam.com/?p=129#more-129

saudara boleh baca laman blog sahabat saya ini yang juga ahli dewan ulama Pas Pusat.

Begitu juga dari Dr Haron Din :

http://www.sinarharian.com.my/com/content/story6327947.asp

WaLlahua'lam

Rausyanfikir berkata...

Wassalam,

Ye saya tak nafikan bukan semua tapi yang empunya autoriti dalam PAS melihat isu ini berbeda sekali. Malah dahulu pun Ustaz Daud Iraqi dan TGNA sendiri membenarkan isu ini.

Sekarang nasi hampir jadi bubur tapi Pakatan Rakyat sendiri masih bersikap sambil lewa.

Adakah ini satu perkara yang tidak menyedihkan?

dreamerofdreams berkata...

Assalaamualaikum saudara,

Jika perbahasan isu ini dilihat secara akademik, secara peribadi, saya melihat ada 2 aliran pemikiran dalam isu ini di Malaysia. Satu aliran mendukung gagasan bahawa nama Allah ini hanya boleh digunakan oleh orang Islam. Antara ilmuwan dan ulama' mu'tabar yang saya lihat mendukung gagasan ini termasuklah Prof. Naquib Al-Attas. Manakala satu lagi aliran bersifat lebih terbuka dalam penggunaan nama Allah oleh golongan bukan Islam. Contoh ulama' dan ilmuwan daripada aliran ini adalah Dr. Asri Zainal Abidin. Kedua-dua aliran ini mempunyai dalil dan hujah masing-masing untuk mengukuhkan pendapat mereka yang saya kira ada benarnya dari kedua-dua belah pihak. Masalahnya yang saya lihat adalah UMNO memang menggunakan isu ini untuk kepentingan politik mereka. Dan orang Melayu di Malaysia pula terlalu mudah dimainkan sentimen dalam hal agama tanpa berfikir panjang. Kerana itu saya melihat tindakan - tindakan yang diambil NGO-NGO Muslim di Malaysia sebagai tindakan yang salah. Kenyataan media yang dikeluarkan oleh PAS bahkan lebih bernas daripada tindakan yang diambil oleh NGO-NGO Muslim ini. Perkara kedua, tentang pernyataan saudara "UMNO memang jahil, korup, bodoh sombong, gila kuasa, kaki maksiat dan sebagainya tapi mereka masih MUSLIM! Sebarang urusan penggantian kuasa UMNO harus ditampung oleh sebuah kepimpinan Melayu Muslim yang kuat juga!" Bukankah ini satu pernyataan yang benar-benar tidak Islamik? Bukankah lebih baik bagi orang Islam berada di bawah kepimpinan orang kafir yang adil daripada permeintahan orang Islam yang zalim? Lihatlah contoh hijrah umat Islam ke Ethipoia yang diperintahkan oleh Rasulullah sendiri! Lagi satu, apa buruk sangat ke status Islam di Indonesia tu sampai nak mengata pula yang Malaysia ini cuba nak dijadikan macam Indonesia? Banyaklah juga Muslim yang soleh di Indonesia tu. Rukunlah juga hubungan umat Islam dengan umat kafir di sana biarpun kitab Bible di sana menggunakan kalimah Allah untuk merujuk kepada "Tuhan Bapa." Kenapa umat Melayu di Malaysia ini terlalu dangkal pemikiran dan lemah iman sampai cara mereka menentang isu ini hanya melalui emosi sahaja. Cuba baca baik-baik kenyataan media dari PMIUM dan PKVUM dalam menangani isu kalimah Allah ini. Ini seharusnya yang menjadi tata tertib kita umat Islam dalam berhadapan dengan isu sebegini. Kemudian, pernyataan saudara tentang "petty Muslim kingdoms" bersekongkol dengan pihak Kristian untuk menjatuhkan Daulah Islamiyyah di Sepanyol. Daripada mengatakan "petty Muslim kingdoms" bersekongkol dengan pihak Kristian, sebenarnya isunya adalah "petty Muslim kingdoms fighting among themselves lusting for power! We Muslims are the cause of our own downfall throughout history when we abandon Allah and lust for worldly desires." Manakala Rasulullah SAW sentiasa menekankan supaya kita berlaku adil dan berkata yang benar, biarpun kebenaran itu pahit. Yang jelas, dalam hal nama Allah ini, secara akademik, lantaran wujudnya perbezaan pendapat dan pemahaman ulama', isu ini tiada penghujung melainkan kita sedia bermuzakarah dan berdiskusi untuk mencapai satu pendapat sahaja. Namun demikian, dalam pergolakan masyarakat Muslim Malaysia pada waktu ini, PAS berkata benar dan cuba bertindak adil, manakala UMNO dan NGO-NGO Muslim yang lain ini secara jelas memang bertindak zalim!

Tanpa Nama berkata...

dreamerofdreams

salam, em parti mane yg saudara/saudari mksudkn? dap ke?em mgkin saudara/saudari terlepas pndang...adilkah apabila hak seseorg itu dicabuli?ini dilakukan guan eng kepada artikel 11, die hina syariah dengan mengatakan syariah 2 zalim adilkah?memg bukan die tapi jeff ooi org kann die, kalo org kann die die x leh kwl apalagi saudara/saudari harapkn lg pada DAP yg memg nyata terhadap kaum majoriti dinegara malaysia...kan adil itu dikatakan adil jika ianya diletakkn pada haknye...DAP nk hak org cina sama ngan org melayu, kalo melayu dapt biasiswa 60%, cina pn 60%...tapi ekuiti die x penah sentuh, kalo pihak tuan nk bantah dengan org cina kerja keras untuk pgg ekuiti, saya nk betah blik org melayu kerja keras tuk jge politik melayu, kalo ekonomi org melayu da x pegg sekurg,dgn cara ape tuk naekkn melayu lg?..........dalam isu di indonesia, mungkin saudara/saudari tidak memahami isu disana,dr asri pn sering bri talk tntang bahana islam liberal, x caye ziarah blek dr asri di pusat pengajian ilmu kemanusiaan usm di sebelah perpustakaan hamzah sendut 1, dibelk beliau ada pas berkaitan dengan islam liberal yg menjadi bukti beliau juga menentang islam liberal


isu sebenar
isunye berkaitan dngn akidah bukn lagi perbedaan fahaman...