Ahad, 31 Mei 2009

Sehari bersama orang-orang sastera dan polemik Gagasan Persuratan Baru



Sesi Pembetangan Sastera dalam Sains: Dari kiri, saudara Nasirin (pensyarah sastera Inggeris UiTM Terengganu, saya (bukan orang sastera), saudara Ali Atan (orang sastera) dan Dr. Alinor (pensyarah falsafah Matematik UKM). (Gambar diambil daripada blog S.M Zakir)



Seminggu yang lalu saya telah dijemput oleh Persatuan Penulis Nasional Malaysia untuk membentang sebuah kertas kerja yang berlegar dalam tema 'Sains dalam Sastera' yang bertempat di Puteri Resort, Ayer Keroh, Melaka. 


Pertama kali secara tidak formal, abang Lutfi Ishak telah memberitahu saya berkenaan perihal ini sewaktu terserempak dalam demonstari anti-PPSMI di Masjid Negara. Saya pun dah naik hairan bila orang-orang sastera ajak saya bentang kertas kerja dalam Perhimpunan Penulis Muda Nasional  2009. 


Kali terakhir saya terlibat dalam dunia sastera ialah pada waktu sekolah rendah. Selepas itu saya menjadi semakin anti-Bahasa Melayu dan lebih banyak meluangkan masa membaca novel dan buku-buku berbahasa Inggeris seperti Goosebumps, Fear Street karangan R.L Stine, siri Harry Potter dan juga novel separa fiksyen Dan Brown seperti Angel and Demons, Deception Pointdan Da Vinci Code.


Hanya selepas terjun dalam bidang aktivisme saya mula menjamah novel-novel Melayu. Ternyata dunia kesusasteraan bukan niche kajian intelektualisme saya. Dalam tempoh sebelum membentangkan kertas kerja tersebut, saya agak buntuk memikirkan kerangkan idea untuk diterjemahkan ke dalam bentuk makalah. 


Kalau cakap pasal 'Sains dalam Sastera', saya pernah lihat satu novel Revenge of Gaia oleh James Lovelock di Kinokuniya yang membicarakan tema berkenaan krisis alam sekitar. Selebihnya mungkin berkenaan sains sosial seperti yang digambarkan oleh Arundathi Roy dalamThe God of Small Things. 
 

Saya mula memikiran untuk menulis makalah bertajuk 'Sains Falsafi' setelah teringat akan karya sastera falsafah Hayy ibn Yaqzan  yang ditulis oleh failasuf polymath Muslim Andalusia, Ibn Tufayl. 


Setelah bertukar-tukar idea dengan guru saya Prof. Wan Mohd Nor Wan Daud, saya memutuskan untuk melebarkan lagi skop makalah tersebut kepada Sastera Ilmi kerana guru saya kata falsafah itu hanya cabang kepada bidang ilmu yang sangat luas. Memikirkan idea yang diutarakan guru saya tersebut, saya teringat akan buku Gagasan Persuratan Baru hasil karangan Tuan Haji Mohd. Affandi Hassan, Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir dan Dr. Mohd Zariat Abdul Rani. 


Saya mendapatkan buku tersebut bila saya 'tersilap masuk' dalam bilik Prof. Ungku Maimunah di ATMA, UKM ketika mula-mula melawat Prof. Wan di sana. Beliau memperkenalkan buku tersebut dan menasihati saya untuk membaca buku Affandi Hassan Pendidikan Estetika Daripada Pendekatan Tauhid sebelum meneroka lebih jauh perihal Gagasan Persuratan Barutersebut. 


Jujur, pada waktu tersebut, kira-kira bulan Jun 2008, saya memang tak berminat dan malas nak baca buku tersebut walaupun dah membelinya. Ini kerana dalam benak pemikiran saya pada waktu itu hanyalah proses dialektik untuk menguji kerelevenan gagasan idea Prof. al-Attas.


Selang beberapa bulan kemudian, saya terjumpa buku Affandi Hassan tersebut di jualan gudang buku-buku DBP di Dawama, Hulu Kelang. Maka, saya pun belek-belek dan tak sangka buku tersebut sarat idea daripada nama-nama besar seperti al-Attas dan al-Faruqi. Sayangnya, saya masih tidak membacanya dengan teliti dek kerana masih tersangkut dengan isu Islamisasi Ilmu Kontemporari yang digagaskan oleh al-Attas.


Amanah menulis kertas kerja untuk PPMN 2009 ini memberi ruang untuk saya menilai dengan teliti berkenaan Gagasan Persuratan Baru ini. Dorongan ini diperkuatkan lagi dengan hujah yang Prof. Wan Mohd. Nor Wan Daud beritahu kepada saya bahawa Gagasan Persuratan Baru ini merupakan satu projek Pengislaman bidang ilmu sastera. Satu konotasi penting.


Selang beberapa bulan sebelum kertas kerja itu disiapkan, saya juga telah menulis satu makalah ulasan kritis buku koleksi Malaysiana untuk subjek Malaysian Studies di bawah selian Prof. Murad Merican berkenaan syarahan perdana 1979 di UKM yang disampaikan oleh Prof. al-Attas bertajuk Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu. Sepanjang membuat analisa kepada teks syarahan tersebut, saya turut menggeledah karya al-Attas bertajuk Origin of Malay Sha'irdan Concluding Postcript to the Origin of Malay Sha'ir. Ternyata kerja-kerja tersebut membantu saya memahami "dimensi estetika falsafi" yang dimiliki oleh Prof. al-Attas dengan lebih baik.


Selain daripada itu, setelah terdedah kepada karya-karya sufi klasik seperti yang ditulis oleh Ibn Ata'Allah al-Iskandari, saya terus menggali lagi karja-kara sufi tersebut dan akhirnya membawa saya pengenalan kepada Masnavi oleh Rumi, Gulistan oleh Sa'di dari Shiraz, dan Divan oleh Hafiz dari Shiraz. Kesemua karya ini merupakan karya sastera sufi klasik yang cukup terkenal di dunia Islam dan Barat malah selalu sebelum saya lelap di atas katil, saya pasti akan membaca bait-bait Masnavi untuk menghiburkan hati berulamkan muhasabah harian. 


Bertitik tolak daripada semua kerja-kerja pengkajian tersebut, saya menulis kertas kerja bertajuk Sastera Ilmi sebagai pemangkin budaya intelektualisme dalam peradaban ummah: satu renungan awal dengan menjadikan Gagasan Persuratan Baru sebagai kerangka utama penulisan tersebut.


Ternyata kajian saya itu sangatlah tidak memadai untuk mengatakan saya benar-benar faham taraf haqq al-yakin berkenaan kesemua isi dan ma'na karya sastera dan penulisan tersebut tetapi cukup untuk saya terima di tahap ilm al-yakin. 


Saya benar-benar tidak tahu bahawa Gagasan Persuratan Baru ini amat tidak digemari oleh golongan sasterawan SEHINGGALAH saya selesai bentang kertas kerja tersebut dalam persidangan tersebut. Sepanjang saya membentang kertas kerja tersebut, saya benar-benar berhujah dengan  yakin berdasarkan pengalaman peribadi dalan penilaian saya terhadap gagasan tersebut serta perbandingan kritis terhadap khazanah karya sastera Islam yang sarat dengan nilai ilmiah dan sufistik.


Terasa saya sedang berenang dalam lautan Pasifik yang dikerumuni oleh jerung-jerung pula!


Rupa-rupanya, pembentangan saya mengundang sedikit 'kontroversi' di kalangan para peserta dan nama yang paling tidak digemari oleh para peserta ialah Tuan Haji Affandi Hassan sendiri. 


Saya benar-benar tidak tahu dimana hujung pangkal polemik ini. Selepas pulang dari persidangan saya mula menggunakan khidmat Syekh Google untuk mengkaji terowong masa berkenaan polemik ini. Ternyata ianya sudah lama berlaku, seawal 1968 lagi Affandi Hassan sudah mula 'bersemuka' dengan Sasterawan Negara Shahnon Ahmad. Tidak lupa juga pengaruh Asas 50 dalam mencorak budaya penulisan kreatif di negara ini setelah sekian lamanya mereka bertapak dalam arus perdana pasca-kolonial ini. 



Saya faham sentimen yang wujud berkenaan Gagasan Persuratan Baru dengan para karyawan lain yang mungkin tidak bersetuju dengan Affandi Hassan. Ya, saya akui kritikan beliau amat 'pedas dan sakit' untuk didengari tetapi bak kata Hujjatul Islam Imam al-Ghazali sendiri dalam kitab Al-Qistas al-Mustaqim (The Just Balance):

"Imaginasi yang kamu miliki hanya mengizinkan penglihatan berupa bentuk luaran, bukan hati nurani kepada sesuatu perkara itu. Kerana sebab itulah kamu tidak boleh menilai sesuatu ucapan itu dengan sebenar-benarnya, tetapi hanya mampu menilai (ucapan tersebut) dari segi kecantikan susur atur ayatnya, atau menilai ucapan tersebut kerana semata-mata kamu mempunyai pandangan yang baik terhadap penuturnya. Jikalau bentuk (ucapan tersebut) tidak dipersetujui oleh kamu, atau orang yang menuturnya itu dibenci oleh kamu, maka kamu terus menolak ucapan tersebut walaupun ia mungkin benar. Jikalau seseorang berkata kepada kamu: "Katakanlah: Tiada tuhan selain Allah, dan Nabi Isa itu Pesuruh Allah," kamu akan menyangkalnya dan membalas: "Ini adalah kenyataan daripada orang Kristian. Bagaimana aku boleh ucapkannya?". Kamu tidak mempunyai kebijakkan menilai bahawa sebenarnya kenyataan tersebut adalah benar dan orang Kristian itu dibenci bukan kerana kenyataan tersebut ataupun kerana perkara lain melainkan dua perkara. Pertama, (tidak diucapkannya) Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah, dan kedua ialah Allah itu yang ketiga daripada Tiga (Trinity/Triune). Selebihnya apa yang dikatakan (orang Kristian tersebut) adalah benar."


Isu ini tidak ubah seperti reaksi ahli Jemaah Islam Kampus yang prejudis terhadap saya bilamana saya mengkritik Tuan Guru Nik Aziz  berkenaan isu PPSMI sebelum ianya benar-benar meletup di arus perdana pada tahun lepas. Habis melenting golongan yang jumud, dan totok ini. Ramai yang gagal menilai hujah saya dengan rasional sebaliknya meletakkan emosi dan sentimen kejemaahan/kepartian sebagai kayu ukur mutlak dalam menilai hujah saya tersebut.


Dalam bab kritikan ini, khususnya berkenaan kritikan sastera, suka saya merujuk kepada syarahan perdana bertajuk " Kritikan Sastera Melayu: Antara cerita dan ilmu" yang disampaikan oleh Prof. Ungku Maimunah sempena perlantikan jawatan profesor:

"...Walaupun isitilah 'kritikan' itu sendiri membawa semacam konotasi 'mencari kesalahan', namun kegiatan kritikan ini tidak bermatlamat untuk mengecam, ataupun kebalikannya, iaitu menyanjung. Ia lebih merupakan perbincangan yang bertujuan untuk mengetengahkan kekuatan dan kelemahan karya kreatif yang diteliti agar penilaian yang adil dan saksama dapat dilakukan. Dalam hal ini dapatlah dikatakan kritikan membantu untuk memahami dan menilai karya kreatif lantas memperhebat dan meningkatkan penghayatan karya yang bermutu."


Di samping teks diatas, Affandi Hassan sendiri menegaskan dalam buku Gagasan Persuratan Baru:


"..Dunia kritikan Melayu tidak mempunyai disiplin ilmiah yang mantap untuk mengukur kemajuan yang telah dicapai dan melihat bagaimana kritikan itu berkembang dari segi penilaian karya dan analisis yang digunakan. Barang siapa yang membaca analisisi Prof. Harry G. Frankfurt, seorang mahaguru falsafah moral di Princeton University (Amerika Syarikat), berjudul On Bullshit (2005), akan memahami dengan lebih mudah mengapa kekurangan ini berlaku, dan mengapa kritikan sastera di Malaysia gagal memperlihatkan kemajuan pemikiran para pengkritik atau sarjana sastera. Jika buku itu dibaca bersama buku Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas, Islam and Secularism (1978), keadaan sebenar yang berlaku dalam bidang kritikan sastera di Malaysia akan dapat difahami dengan lebih mudah. Masalah yang dihadapi ialah masalah ilmu, dan kelemahan besar dalam memahami konsep-konsep dan teori dalam kritikan."


Tambah beliau lagi:

"  Tujuan buku Gagasan Persuratan Baru: Penengalan dan Penerapan ialah untuk membawa mereka kembali kepada tradisi dan tamadun intelektual Islam. Selain dari itu, mereka harus kenal dengan agak mendalam tradisi pemikiran Barat yang teori sasteranya selalu berubah-ubah itu. Hasilnya nanti ialah satu kefahaman yang sempurna tentang seni mengarang, yang dikaitkan dengan peranan epistemologi Islam. Buku ini ditulis dalam bentuk polemik yang membuka ruang perbahasan, untuk mengundang pembaca yang kritis memberikan pendapat dan analisis sanggahan mereka tentang masalah epistemologi dalam kritikan dan penulisan karya kreatif. Para pembaca boleh saja berasa teringgung (seperti yang ditunjukkan oleh panel penilai Hadiah Sastera Dewan Bahasa dan Pustaka, 1994 ketika menilai buku Pendidikan Estetika Daripada Pendekatan Tauhid yang diterbitkan dalam Dewan Sastera, Disember 1994) membaca buku ini, kerana caranya agak keras pada tempat-tempat tertent; tetapi jangan hendaknya luahan emosi itu sampai menenggelamkan sifat rasional sehingga tidak dapat melihat teras pemikiran yang dikemukakan dalam buku ini (seperti yang terjadi kepada panel tadi)."


Saya kira mungkin para pembaca yang sudah kenal tapi benci, atau belum kenal langsung berkenaan isu ini boleh faham sedikit sebanyak persoalan asasi yang berlegar dalam benak pemikiran para pendokong gagasan ini. Ternyata, apa yang diperjuangkan mereka sebenarnya bukanlah satu perkara yang sia-sia.


Mengikut pengalaman saya sendiri, ramai yang mungkin masih kurang faham perkara-perkara asas ya'ni kesalingkaitan cabang ilmu fard ayn dalam bidang penulisan sastera seperti konsep faham ilmu, faham adab, faham budaya, faham aqal, etc. maka sememangnya bila mana kita dikritik oleh para pendokong Gagasan Persuratan Baru ini ianya akan terasa amat sakit.


Yang haqq itu jelas dan yang batil itu juga jelas. Alhamdulillah, saya mampu menghargai Gagasan Persuratan Baru ini kerana saya telah melalui proses memahami kerangka pemikiran al-Attas terlebih dahulu yang menjadi tulang belakang kepada pemugaran idea Gagasan Persuratan Baru ini. Maka saya kira, bilamana saya membaca hujah-hujah mereka, ianya sangat relevan dan bertepatan dengan kehendak agama Islam itu sendiri dalam faham budaya dan faham sastera seperti yang dijelaskan dengan tuntas oleh al-Attas dalam banyak karya beliau. Ditambah pula bilamana saya mengkaji tradisi kesusasteraan Islam yand didefiniskan sebagai adabbiyat, yang amat bersangkut paut dengan faham ma'na adab maka ianya hanya menjadikan saya lebih yakin kepada gagasan ini.


Dari segi bukti empirikal, cukup sajalah kita tinjau karya sastera ulama' silam seperti Masnavi, Hayy ibn Yaqzan, Shahnameh dan bermacam-macam lagi yang rata-ratanya bersifat sufistik untuk memahami hakikat kesusasteraan dalam tradisi keilmuan Islam.


Dan saya percaya karya Tuhan Manusia oleh Faisal Tehrani amat kena dengan apa yang dianjurkan oleh Gagasan Persuratan Baru. 


Seperti yang saya katakan sewaktu pembetangan kertas kerja tersebut, dunia sastera tidak boleh lagi berada di tepian pantai dan perpinggiran projek pembangunan tamadun ummah kerana peranan golongan sasterawan sama penting dengan golongan ilmuan yang lain dalam mencorakkan budaya dan pemikiran ummah. Tidak dapat tidak, demi mencapai keluhuran ketamadunan Islam yang bertepatan dengan Al-Quran dan Sunnah, apa yang cuba diketengahkan oleh Gagasan Persuratan Baru tersebut harus difahami dengan teliti dan diperbaiki kekurangan yang ditinggalkan oleh mereka.


Gagasan Persuratan Baru adalah Projek Islamisasi Ilmu Sastera Melayu. Saya harap akan ada lebih ramai pendokong gagasan ini demi menyelematkan dunia sastera dari wabak sekularisme.


Mohon maaf atas segala kesilapan, saya hanya melontarkan pendapat saya. Selaku orang muda, masih banyak perkara yang saya perlu kaji dan pengalaman bersama golongan sasterawan ini membuka dimensi baru dalam kerangkan intelektualisme saya. Terima kasih kepada PENA kerana sudi menjemput saya walaupun saya pada asalnya bukan orang sastera tegar seperti anda semua!



Rujukan lanjut berkenaan PPMN 2009:




Khamis, 28 Mei 2009

Sembang-sembang pasal PAS


*Ini entri contengan. Brainstorming kepada apa yang berlegar dalam kepala. Maka ianya tidak teratur dari segi susunan idea. 


Saya baru sahaja membeli Harakah edisi minggu ini. Banyak laporan berkenaan jubli kepimpinan ulama' yang berlangsung baru-baru ini di Taman Melewar. Untuk pengetahuan pembaca dan sahabat JIK, saya merupakan pembaca tegar Harakah sebelum dikaderkan JIK lagi. Boleh pergi tanya Pakcik jual Harakah di Pasar Malam Taman Maju muka mana yang selalu kelek Harakah, Siasah dan VCD ceramah politik Ezam, DSAI dan Tuan Guru Nik Aziz. 


Selama saya membaca Harakah dahulunya saya terima sahaja kerana al-maklumlah duduk bawah JIK ini memang memikat. Pada waktu itu pun saya belum terdedah dengan 'realiti' yang lebih luas berkenaan permasalahan ummah. Maka cara saya memandang senario politik berkaca-matakan PAS sahaja. 


Tapi itu semua semakin berubah setelah saya menilai isi perbincangan yang diulang suara macam tape recorder dalam Harakah dan VCD ceramah yang saya miliki. Saya mengakses Malaysiakini dengan langganan prepaid yang dibeli daripada kedai-kedai majalah dan membuat perbandingan dari segi analisa permasalahan yang ada antara dua media besar ini.


Disamping itu saya merupakan satu-satunya mahasiswa yang melanggan surat khabar daripada Encik Zaulkarnain yang membekalkan surat khabar kepada semua jabatan dan institusi dalam UTP  secara berkala setiap hari semenjak dari tahun 1. Selalunya golongan mahasiswa hanya membacanya di perpustakaan ataupun secara online tetapi bagi saya cara sebegini tidak memberi kepuasan intelektual dalam menganalisa isu yang ada dengan lebih berkesan kerana tabiat membaca a la carte sebegini  tidak memberi ruang yang luas untuk berfikir secara sistematik.


Maka saya empunya banyak data yang boleh saya manfaatkan bagi mencari Kebenaran dalam setiap perkara yang dilontarkan kerana dalam negara kita ini semua media massa mempunyai agenda yang tersendiri yang dicorakkan melalui pandangan alam masing-masing. Harakah takkan kritik PAS secara telus. Begitu juga Utusan takkan kritik UMNO secara telus. Masing-masing mendabik dada sebagai 'lidah kebenaran' tetapi ternyata bias kepada agenda kumpulan masing-masing.


Ditambah pula dengan retorik dan monopoli perkataan plastik seperti 'Ketuanan Rakyat' yang menjadi halwa telinga rakyat walaupun jikalau kita gali lebih mendalam ternyata mereka juga hanya pandai berslogan demi kepentingan masa singkat.


Semua perkara sebegini merupakan hallmark kepada cara politikus meletakkan pemikiran dogmatik dalam masyarakat yang rata-ratanya mudah menerima gula-gula retorik yang naif baik daripada politikus jenis shapeshifter ataupun yang mempolitikkan agama demi agenda politik yang seolah-olah benar ma'nanya.


Perkataan 'dogma' yang berasal daripada perkataan bahasa Yunani 'dokein' membawa konatasi semantik  tentang prinsip yang diketengahkan oleh autoriti tanpa boleh dipersoalkan langsung kebenarannya. Wabak dogmatisme ini sangat kental dikalangan ahli gerakan Islam politikus modenis khususnya dikalangan anak-anak muda yang dahagakan suntikan spiritual dalam pembentukan identiti kebeliaan mereka. 


Antara konsep yang dijadikan dogma dalam gerakan Islam adalah syura dan ulama'. 


Bila mana saya berkata begini, saya tidak mengatakan konsep syura dan ulama' itu SALAH tetapi sepanjang penglibatan saya dengan gerakan Islam jenis politikus modenis ini, konsep-konsep sebegitu seperti kurang jelas dan amat janggal dikenakan kepada REALITI SEMASA yang ada pada hari ini.


Mari kita bicara berkenaan konsep syura dahulu yang saya sendiri walaupun tidak pernah menjadi ahli syura JIK tapi sering berhadapan dengan mereka zaman-berzaman di kampus. Syura, dalam institusi seperti JIK dianggap pembuat keputusan yang paling tinggi dan paling sempurna pada anggapan segenap ahli JIK. Mereka juga melihat sebarang lontaran idea ulama' daripada jenis gerakan Islam yang mereka taati sebagai satu perkara yang paling tinggi.


Sesiapa yang mempersoalkan keputusan syura dan kenyataan ulama' dari kalangan mereka akan dipandang sebagai 'kemuncup' dalam perjuangan yang mereka kagumi. Seolah-olah syura dan idea yang diketengahkan oleh ulama' itu membawa ciri-ciri absolutism tanpa ada ruang sedikit pun untuk ahli bahaskan secara tuntas kecuali dalam muktamar.


Saya tidak ada masalah dengan perkara-perkara yang sudah tetap (qat'ie) tetapi sering kali hujah yang dilontarkan selalunya berbentuk slogan ya'ni tidak diterangkan secara tuntas akan cara melaksanakannya terutamanya pada peringkat dasar pemerintahan baik di kampus mahupun dalam pemerintahan rakyat.


Jujur saya cakap, dalam gerakan Islam politikus modenis ini, buah-buah idea gagal bercambah dikalangan pemikiran para ahlinya dan saya percaya semua ini banyak disebabkan oleh wabak dogmatisme yang mengakar sekian lama dari mula dikaderkan sehinggalah menjadi orang besar dalam gerakan masing-masing. Hanya sekelumit daripada ahli gerakan Islam ini yang mampu benar-benar keluar dari kepompong dogmatisme tersebut dan cuba menyesuaikan segala macam agenda jemaah dalam REALITI yang membaluti mereka.


Saya berpendapat, golongan yang berupaya tersebut adalah golongan Erdogan. Walaupun ramai yang cuba menidakkan adanya penglabelan sebegini dalam PAS tetapi saya percaya dari segi semangat dan idealisme, kumpulan in biarpun tidaklah satu kumpulan yang terancang tetapi sedar akan perbezaan mendalam antara golongan ulama' yang dogmatik dan golongan profesional yang lebih faham realiti semasa.


Disebabkan gerakan Islam bukan sebuah gerakan anarkis, maka adab itu masih ada dalam memandu kepada perubahan yang ingin dilakukan dan saya percaya golongan Erdogan is buying more time untuk lakukan perubahan. 


Mungkin perubahan itu boleh jadi lebih baik dan mungkin juga boleh jadi lebih buruk, tergantung kepada apa yang ada dalam benak kepala masing-masing dalam menzahirkan gagasan mereka sebagai dasar perjuangan jemaah. 


Selalunya, orang yang tidak faham dan tidak kenal kepada agenda perubahan akan bertindak menentang agenda tersebut. Saya lihat kenyataan yang dibuat oleh Ustaz Harun Din, walaupun tidak empunya tembakan tepat pada kumpulan Erdogan, ianya masih boleh dibaca sebegitu. 


It's really obvious the ulama' faction is sweating on the rise of Erdoganist who is more dynamic yet futile when it comes to DSAI's ambiguous politicking agenda!


Entahla, saya lihat institusi ulama' dalam PAS ini sangat mirip kepada model Imam Khomeini yang menjadi kejutan dalam Revolusi Iran 1979. Saya semacam tidak rasa model ini amat baik dalam keadaan para ulama' dalam PAS sendiri sangat hampa kefahaman dalam juzuk ilmu fard kifayah yang menjadi lapangan UTAMA permasalahan umat. Maka bilamana ulama' diangkat menjadi institusi yang bersifat dogmatisme, yang tidak langsung boleh dipersoalkan kredibiliti secara intelektual (sudah tentu dengan beradab) maka gerakan Islam tersebut bakal tersungkur dalam wacana realiti semasa.


Saya mengambil contoh. Sila namakan kepada saya seorang ahli syura dalam PAS yang mampu berjidal dengan DSAI dan PKR perihal ekonomi antarabangsa. Kalau benar PAS bercita-cita ke Putrajaya, ulama' PAS, khususnya yang berada dalam syura harus benar-benar faham akan isu IMF, Bank Dunia, Globalisasi, Kapitalisme, bahan GM, pencemaran alam, dan ratusan isu penting lain yang melibatkan pemerintahan sesebuah wilayah. 


Ini belum lagi bicara panjang pasal DSAI dan pengaruh liberalisme dalam PKR, dan institusi yang dibawa beliau. Takkan Dewan Ulama boleh diam sahaja? Mana pergi prinsip? Terkorban sebab agenda politik demokrasi? Ada sesiapa mampu jawab bagaimana cara mendepani golongan liberal ini kelak? Saya nampak PAS sangat suam-suam atau tutup sebelah mata bilamana nak berhadapan dengan karenah liberalimse dalam Pakatan Rakyat. Patutlah Pemuda PAS Penang 'memberontak'. Bagus pun. Pemuda PAS Penang bukan balaci Pakatan Rakyat. 


Senang cerita, saya bagi kayu ukur: Ada tak ulama' PAS setaraf Ibn Khaldun? Apakah manual rujukan utama PAS sebagai ulama' yang ingin memerintah? Apakah sudah ada segolongan ulama' dalam PAS yang benar-benar mengkaji Muqaddimah Ibn Khaldun? Bustan al-Salatin Raniri? Al-Ahkam al-Sultania w'al-Wilayat al-Diniyya al-Mawardi? Nasihat al-Muluk al-Ghazali? 


Saya lampirkan contoh-contoh kitab ini sebagai warisan khazanah ilmu pemerintahan Islam yang SEPATUTNYA menjadi rujukan gerakan Islam yang bercita-cita besar untuk memerintah negara secara Islamik kerana kitab-kitab inilah yang telah terbukti berjaya memelihara kuasa pemerintahan Islam dari satu zaman kepada zaman yang lain. 


Kalau tidak ada, apakah rujukan utama buat institusi ulama' dalam PAS? Apakah ada yang sudah benar-benar mengkaji konsep conviventia bagi mendepani 1Malaysia? Bagaimana pula dengan kesan pemerintahan demokrasi yang dirakam oleh Alexander Tocqueville? Mampukah ulama' PAS berhadapan dengan agenda Syarikat Multinasional gergasi yang suka membahan negara-negara bodoh dalam lingkungan Dunia Ketiga?


Seperkara lagi: Apakah cara untuk kita menilai kualiti sesebuah syura dalam gerakan Islam? Kalau dalam syura tersebut tidak ada pakar ekonomi yang benar-benar faham realiti ekonomi dunia dan tempatan, siapakah yang akan menjadi pembahas kepada perkara ini? Dalil al-Quran dan Hadith tidak cukup untuk menjawab semua isu semasa JIKALAU tidak ditampung dengan kefahaman SUNNATULLAH yang Allah S.W.T zahirkan dalam latar sejarah untuk golongan ulul albab  yang tidak dulaistik fard ayn dan fard kifayah-nya.


Kalau tidak ada (saya pasti tidak ada lagi) maka agenda utama institusi ulama dalam PAS adalah untuk lahirkan golongan sebegini! Kalau ada pun sepanjang saya tahu mungkin Dr Dzulkefly dalam PAS Research Center yang hidup segan mati tak mahu. 


Mahasiswa? Bukankah mahasiswa mampu tolong? Mana pergi mereka? Alamak! Mereka juga 2X5 = 5X2. Mencuplik bulat-bulat metod dualistik institusi ulama dalam PAS.


Less talk, rhetoric,sloganizing, politicking, panincking but build your own intellectual warriors!


Jujur, saya sudah muak bersemuka dengan golongan liberalis, sekularis, ateis, dan bijak pandai baik dari kalangan mahasiswa sehinggalah yang berstatus Profesor yang mentertawakan kedangkalan kualiti dan ISI yang PAS bawa kepada masyarakat. Malah ada yang berani kata orang Melayu kita sudah diperbodohkan oleh UMNO dan PAS kerana kedua-dua kumpulan yang gergasi ini tidak mengajar masyarakat berfikir dengan teratur. Taqlid sahaja. Mana boleh. Pandangan alam yang berteraskan aqidah yang syumul tak boleh taqlid. Fiqh bolehla. Macam mana nak islah masyarakat? Kena suapkan undang-undang dulu ke baru boleh didik umat? Macam rakyat Iran. Dalam negara hitam je semua dengan jubah dan tudung labuh. Keluar lapangan terbang habis tanggal semua tinggal jeans dan rambut ulit mayang. Islam jenis apa yang dijadikan sumber tarbiyah di negara-negara so-called Islam ini? Islam yang dijadikan ideologi? Ada beza tu dengan Islam yang ad-deen.


Entahlah, saya masih tidak yakin. Banyak sangat elemen utopianisme dalam benak pemikiran ahli JIK dan PAS. Keyakinan itu tidak datang dengan slogan tetapi dengan ILMU. Cabaran semasa yang menghidangkan kekeliruan dan korupsi ilmu hanya menjadikan kerja pengisalahan dibidang ilmu lebih parah daripada sebelum-sebelumnya. 


Jangan bimbang. Imam al-Ghazali sudah sediakan manualnya. Nak kuasa bolehlah kekalkan cara sekarang. Nakkan kejayaan yang lebih berma'na kembalikan agenda pengislahan ummah yang lebih syumul melebihi kerangka politik kepartian yang jumud, sempit dan totok. Tapi saya kira ramai yang dah naik 'syeh' lepas 8 March 2008. Susah sikit kot nak ajak fikir benda-benda yang diluar kerangka politik lawan BN. 


Sekadar meluahkan rasa. Jangan emo kalau nak komen ya. 

 

Rabu, 27 Mei 2009

Video: Muhasabah Perpaduan Ummah



Dua video ini mungkin dapat 'mencerahkan' kegelapan dan kekeliruan puak-puak yang ghairah cuba melakukan 'islah' tetapi tanpa sedar merosakkan ummah dari dalam kerana tidak mengambil kira kesan jangka panjang serta cabaran luar yang senantiasa menunggu kesan vakum untuk masuk meratah umat Islam di Malaysia. Khas untuk UMNO, PAS dan Jemaah Islam Kampus.


1) Nasihat Said Bediuzzaman Nursi






2) Nasihat Imam Suhaib Webb



Isnin, 25 Mei 2009

Le voyage mystique à ISTAC


Petang tadi, saya, Asyraf (someideas.wordpress.com) dan Prof. Madya Dr. Adi Setia (anak murid Prof. al-Attas) melawat “Kota Alhambra” di tengah Bandaraya Kuala Lumpur. Setelah setengah hari berbincang panjang di UIA, kami bertolak ke ISTAC baru yang terletak di Jalan Duta.


Tujuan utama kami melawat adalah untuk membawa Asyraf melihat sendiri Kota Alhambra yang direka bentuk sendiri oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas sendiri disamping melawat perpustakaan ISTAC yang sangat dikagumi oleh para intelektual di seluruh dunia seketika dahulu.


Memang perpustakaan ISTAC yang baru ini cukup besar dan empunya koleksi buku, makalah, jurnal dan bahan rujukan yang amat serius lagi pelik!


Saya berdiri di hadapan kaunter perpustakaan yang mempunyai iklim perpustakaan Zaman Pertengahan.


Saya membelek pelbagai jenis jurnal daripada pelbagai bahasa yang digunakan oleh Orientalis seperti Jerman, Belanda, Latin, Yunani, Perancis dan sudah tentu Bahasa Arab. Semua koleksi yang terdapat dalam perpustakaan tersebut bukan mudah untuk ditemui di perpustakaan biasa!


Patutlah ISTAC mampu melahirkan graduan yang benar-benar hebat dan serius dalam bidang keilmuan. Saya sangat terliur untuk membaca semua makalah dan bahan rujukan yang ditulis dalam bahasa para orientalis tersebut tapi apakah daya, bahan Bahasa Arab pun masih tak mampu nak faham. Bahan Bahasa Inggeris memang banyak tapi macam biasa, walaupun boleh baca belum tentu boleh faham dengan sekilas pandang!


Melihat semua khazanah ilmu ini, saya berazam untuk meng-khatam-kan kembali pengajian Bahasa Perancis yang tergendala semenjak tamat zaman persekolahan. Insya-Allah, selepas benar-benar mampu kuasai membaca teks rujukan dalam Bahasa Arab, saya akan fokus belajar kembali Bahasa Perancis yang mana banyak menghimpunkan kajian-kajian para orientalis dalam yang ditulis menggunakan bahasa tersebut.


Saya kira selain daripada Bahasa Perancis yang memang kaya dengan karya-karya para failasuf dan golongan orientalis mereka, turut sama mampu menandingi kehebatan tradisi keilmuan mereka adalah Bahasa Jerman, dan Belanda.


Kalau para orientalis Belanda saya boleh faham kerana empayar penjajahan Belanda sangat berpengaruh seperti British dan Perancis tapi Jerman? Apakah ada bangsa Jerman telah menawan banyak wilayah seperti British dan Perancis? Rasanya tidak tapi dari segi keilmuan, baik sains, sejarah, falsafah dan bidang kajian orientalisme, para ilmuan Jerman sangat terkehadapan. Buktinya adalah penerbitan kajian berbentuk jurnal, makalah, ensikopledia dan karya kajian yang serius seperti yang terdapat dalam perpustakaan ISTAC!


Bayangkan betapa mereka benar-benar menghargai dan memahami peranan dan kedudukan ilmu sebelum mampu menguasai dunia baik secara kuasa keras (hard power) melalui jalur politik dan penjajahan ataupun secara kuasa lembut (soft power) melalui jalur neo-kolonialisme ilmu, ekonomi, dan budaya yang diterjemahkan kepada produk akhir sebagai Watak Tertawan (Captive Mind).


Saya percaya orang awam agak sukar untuk memahami “kemewahan” dalam mendirikan khazanah ilmu seperti yang ada pada ISTAC. Tapi bilamana saya mengkaji sejarah evolusi ketamadunan manusiawi khususnya Eropah, ternyata pelaburan sebegini mampu mendatangkan pelaburan jangka panjang yang berkesan.


Tanpa Bait al-Hikmah (House of Wisdom) di Baghdad, Dunia Islam dan Tamadun Eropah mungkin tidak akan bernyala terang seperti yang dilihat dalam Pelita Sejarah manusia.


Gerakan penterjemahan yang super-serius ini telah diteruskan juga oleh para ilmuan Kristian dan Yahudi yang akhirnya menjadi teras kepada revolusi pemikiran orang Eropah yang melahirkan zaman Pencerahan (Enlightenment) dan Kebangkitan Semula (Renaissance). Ini adalah rahsia yang bukan lagi rahsia dalam mengatur strategi dan resipi kebangkitan tamadun.


Hmm…melihat semua ini saya bertanya seorang diri akan logika RM27 juta yang PAS mahu kutip untuk membina kompleks serbaguna tersebut…apakah itu lebih baik ataupun membina sebuah institusi pengajian tinggi yang super-serius seperti ISTAC untuk melahirkan kader-kader yang mampu meng-islah-kan masyarakat yang korup ilmunya sama seperti pihak gereja dan para raja Eropah lakukan dan kemudian diteruskan oleh golongan Yahudi super-kaya dengan membiayai kerja-kerja pembudayaan ilmu?


Saya terdetik sebegini kerana sebelum ke ISTAC, kami singgah di kedai buku Times di Mount Kiara dan saya telah membelanjakan RM 80 untuk mendapatkan buku ini:




Saya berfikir sebanyak 10 kali untuk membuat keputusan sama ada ingin beli atau tidak buku ini. Saya gagahkan diri dan ternyata selepas tiba di ISTAC dan bertafakkur melihat gedung ilmu yang agung, buku tersebut memang relevan untuk dimiliki.


Ceritanya mudah seperti yang dilaporkan dalam laman Salon.com:


"Reinventing Knowledge" partakes of a contemporary academic trend that views institutions as the major shapers of people and societies (rather than, say, vast economic forces or the genius and influence of "great men"). Its subject is "knowledge," and the "production, preservation and transmission" of it, although unfortunately the authors never quite manage to define what knowledge means to them. True, the term is elusive; one generation's knowledge is the next's rank superstition. In the Middle Ages, thanks to Aristotle, everyone knew that maggots generated spontaneously out of rotting flesh, and this fact was considered to be top-grade knowledge, though we now know it to be incorrect. On the other hand, some people today are convinced that the 1969 moon landing never really happened, and despite the so-called evidence they've marshaled in defense of this belief, hardly anyone would call it knowledge.


Whatever, exactly, knowledge is, McNeely and Wolverton see it as having been "fundamentally reinvented fully six times in the history of the West." The six institutions that achieved these reinventions are the library, the monastery, the university, the "Republic of Letters," the disciplines and the laboratory. Each characterized and embodied its own age's conception of knowledge. Each, the authors insist, gave way to the next age's institution as knowledge was once again reinvented, losing its central role in the process.


Institusi keilmuan tidak sama dengan institusi kepolitikkan. Yang mengubah masyarakat dan tamadun secara berterusan bukanlah sangat dengan “kuasa keras” politik tetapi “kuasa lembut” keilmuan kerana mauduk yang hendak diubah itu adalah MANUSIA bukan bangunan. Maka makanan dan supplement kepada projek perubahan MANUSIA (atau lebih spesifik haywan al-natiq) adalah ILMU.


Mungkin cara politikus berfikir berbeza dengan golongan ilmuan yang bersifat tafaqquh fi al-din. Visi dan misi berbeza…


Sayangnya, tiada siapa yang menggunakan perpustakaan ini sewaktu kami hadir. Nampaknya, perpustakaan ini sangat under utilized setelah Prof. al-Attas “dikeluarkan” daripada institusi yang didirikan beliau ini.


Setelah selesai membelek buku-buku di perpustakaan kami bersiar-siar menikmati aura “mistik” yang terpancar daripada seni bina ISTAC hasil luahan idea “seni indah yang bermakna” oleh Prof. al-Attas sendiri.


Kami mula melangkah ke dataran besar ISTAC.



Reka bentuk seperti air pancut arca singa di Alhambra




Keharmonian seni bina ala Sepanyol di ISTAC hasil seni Prof. al-Attas.



Dr. Adi Setia kata menara ini macam Minas Tirith yang ada dalam trilogi filem The Lords of the Rings.



Saya pun tak faham macam mana Prof. al-Attas lukis ukiran gerbang ini. Sangat cantik!



Hallway yang agak suram dan mistik auranya.



Saya kelihatan kerdil di hadapan menara yang keilmuan yang gagah perkasa.



Mungkin menara tinggi tersebut sepatutnya menempatkan bilik pejabat Prof. al-Attas.