Jumaat, 27 November 2009

Festschrift “KNOWLEDGE, LANGUAGE, THOUGHT AND THE CIVILIZATION OF ISLAM: Essays in Honor of Syed Muhammad Naquib al-Attas”





Festschrift

KNOWLEDGE, LANGUAGE, THOUGHT AND THE CIVILIZATION OF ISLAM: Essays in Honor of Syed Muhammad Naquib al-Attas



Edited by Wan Mohd Nor Wan Daud and Muhammad Zainiy Uthman

Published by Universiti Teknologi Malaysia (UTM)

Price: RM 89



(To purchase the festschrift, please attend our HAKIM and PKPIM “Seminar Sehari Pengukuhan Pandangan Alam Islam dan Syarahan Perdana Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Details of this event can be found here.)



Title of the essays included in the festschrift:

1. AL-ATTAS: A REAL REFORMER AND THINKER

Wan Mohd Nor Wan Daud

2. RE-ISLAMISING THE WORLD

Ali Alawi

3. SHIFTS OF LANGUAGE AND TURNS IN WORLDVIEW:

Naquib Al-Attas’ Perspective

Ahmad Kazemi Moussavi

4. REFLECTIONS ON AL-ATTAS’ CONCEPTION OF THE ISLAMIC UNIVERSITY:

Implications for Academic Freedom, Institutional Autonomy and Philosophy of Education in South Africa

Yusef Waghid

5. THE NEGOTIATION OF MODERNITY THROUGH TRADITION IN CONTEMPORARY MUSLIM INTELLECTUAL DISCOURSE:

The Neo-Ghazalian, Attasian Perpsective

M. Afifi al-Akiti and H. A. Hellyer

6. ILLUMINATIVE KNOWLEDGE IN MAWLANA RUMI

Bilal Kuspinar

7. KANT AND GHAZALI ON HUMAN NATURE:

A Comparative Philosophy of Man

Alparslan Acikgenc

8. DIALOGUE OF CIVILIZATIONS THROUGH THE CORRIDORS OF FAITH AND MIND:

Some thoughts concerning the philosophy of Syed Muhammad Naquib al-Attas and its contribution for proper understanding of Conditio Humana

Fred Muhic

9. PROLEGOMENA TO WEST AND EAST:

Kant and Ibn Khaldun

Ernest Wolf-Gazo

10. CHALLENGES FOR EDUCATION IN THE AGE OF GLOBALIZATION

Marietta Stepanyants

11. EVOLUTION:

The Epitome of the Emerging Contemporaneous Global Civilization

Saban Teoman Durah

12. SCIENCE IN ADAB LITERATURE

Paul Lettinck

13. SCIENCE CONNECTING SCHOLARS AND CULTURES IN KHWARAZM:

The Case of Khwarazmshah Ma’mum Ibn Ma’mun

Hans Daiber

14. SOME REMARKS ON THE WAKF INSTITUTION IN THE OTTOMAN EMPIRE

Mehmet Ipsirli

15. ISLAMIC CAPITALISM AND THE WEST

Murat Cizakca

16. AL-ATTAS’ CONCEPT OF HAPPINESS:

A Reflection on the Contemporary Meaning of Development

Amer Al-Roubaie

17. THAI-IRANIAN RELATIONS IN HISTORY:

A Glance at the Persian Community in the Ayutthaya Kingdom

M. Ismail Marcinkowski

18. THE NAME AND THE NAMED:

On the Extent of Hamzah Fansuri’s Renown in the Malay Indonesian World (Notes and Materials)

Vladimir Braginsky

19. SUFISM AND ARCHITECTURAL ART IN THE MALAY WORLD

Md. Salleh Yaapar

20. CONCERNING ONE NAME MENTIONED IN THE TUHFAT AL-NAFIS:

Two Interesting Revelations

Tatiana Denisova

21. THE CORRECT DATE OF THE TERENGANU INSCRIPTION:

Reconfirmed using Astronomical Computer Programs

Muhammad Zainiy Uthman and Azlan Hashim



18 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saudara2 yang budiman,

Terfikir saya tentang mereka2 yang pernah "mendengar" kuliah2 Prof Naquib dari zaman 1970'an hingga 1980'an.

Ada yang pinjam, ada yang cheduk,dan ada yang putar-belit [dalam ertikata "convolutted"] akan tafsiran2, idea2 dan pandangan Prof Naquib lalu senyap sepi atau hilang begitu sahaja.

Tetapi tidak pula berlaku kepada segelintir "murid2" Prof Naquib yang lahir pasca-Mei 13, 1969.

Mereka ini telah sedar dan mula mendapat didikan Agama dalam kurikuluj sekolah dan dari rumah[ibu-bapa pun telah mula sedar].

Saya dapati ini satu keadaan yang mat mengalakan dan bernih jika mereka ini sentiasa berkumpulan dan ulangkaji interpretasi, pandangan2 Ulama2 Besar Islam zaman silam.

Dari Imam Malik-Shafi'i , Asha'ri, Maturidi, al Junayd, Ibn Sina al Ghazali, Ibn Arabi, Jalaludin al Balkh, Sadra dan lain2 hingga lah Hamzah Fansuri, Nur al Din Raniri dan kalangan Sarjana Melayu harus di ulang ulang akan pandangan mereka.

[tidak ketinggalan juga Ulama ahli Sains-Kalam-Falsafah zaman silam].

Universiti tempatan harus TUMPU penyelidikan persoalan penting dan kritikal seperti :
[1] Ilmu Morphologi, Philologi, Semantik dn Nahw Bahasa Melayu [Malay Grammar]
[2] kamus, lexikon,

Rausyanfikir berkata...

Betul2.

mohd shafiq abas berkata...

Salam abang,
festschrift itu,
apa bezanya yang harga
RM50 & RM89?

Tgh sediakan duit ni.
Hehe.

Rausyanfikir berkata...

Wslm.

Ada ke rm50? Tak tau lak. Setakat ni ada yang rm89 je. Softcover.

mohd shafiq abas berkata...

Cuba la klik link kat RM50 tu. Sudah tertulis dalam kurungan, kulit lembut (softcover). Bukankah RM89 tu hardcover ek?

p/s: Terpaksa berkira sedikit kerana sedang menguruskan bajet peribadi yang terhad. Huhu.

mohd shafiq abas berkata...

Eh, dah jadi RM80 pulak. Baru tukar ke ni? Aduhai.. ;)

Tanpa Nama berkata...

uthaimin

salam...sesiapa yang tahu berkenaan filusuf mulla sadra? inginkan maklumat berkenaan tokoh ini dan pandangan2 falsafah serta pemikiran beliau..terima kasih..

firUz AbaDi berkata...

ringkasan kitab hikmah mutaaliyah saudara bole dapati dlm kitabnya syawahid Rububiah....tapi sy rasa padangan2 falsafah mulla agak rumit...pertama bahasa falsafah yg penuh dgn istilah kedua kitab asfar mulla sadra tidak ditulis dari awal sehingga akhir mengikut urutan sebagai cth pandangan terakhir mulla sadra berkenan ilmu Tuhan dlm jilid ke 3 ditulis pd akhir kehidupan beliau.

Tanpa Nama berkata...

uthaimin:

benar..saya dengan upaya yang ada cuba beberapa kali menelaah kitab alhikmah almutaaliyah fi alaasfar alarbaah yang di pandang besar oleh sebahagian kelompok dan dianggap sebagai falsafah sempurna dikalangan falsafah yang wujud..tetapi agak sukar memahahi buku tersebut..mungkin ada buku lain yang harus saya baca dahulu sebagai "pre-requisite" untuk memahami kitab asfar..keduanya bukankah muhammad shadruddin alsyirazi ini seorang yang berfahaman syiah imamiah dan memang ada disebutkan tentang akidah2 syiah di dalam kitab tersebut..tidakkah ini bercanggah dengan akidah yang kita anuti (ahlussunnah)? mohon pencerahan..tq

Tanpa Nama berkata...

uthaimin

ibn sina pun seorang yang berfahaman syiah ismailiyyah kalau tak silap..begitu juga alfarabi dan sebahagian yang lainnya..

firUz AbaDi berkata...

salamualaikum,

kebetulan kajian sy juga ader berkait dgn pandangan Sadra Mutaallihin berkenaan dgn ilmu Tuhan..jadi x salah sy berkongsi pendapat. ni pun utk pembentangan di kelas aje....memang tidak syak Mulla Sadra berfahaman syiah imamiah tetapi sekiranya kita ingin mencari hakikat, kita harus berlepas dari ketaasuban mazhab dari segi istilahnya disebut sebagai"aql salim" seperti yg termaktub dlm kitab hikmah mutaaliyah,jilid ke 7 hlmn 327...sebagaimana sy fahami...utk menyelami hakikat bagi pandagan Mulla sadra tidak hanya cukup pd burhan dan juga permainan istilah..jikalau jiwa tidak disinari cahaya Allah...dan mukasyifah juga tidak di lengkapi tanpa dgn burhan...kenyataan ini saudara bole dapati dlm jilid ke 6 hlmn 284...
maka langkah pertama belajar mantiq..mukadimah kpd falsafah..dan falsafah mukadimah kpd irfan teori dan irfan nazari mukadimah kpd irfan amali..di samping falsafah Mulla Sadra juga arif dlm ilmu tafsir dan hadis..sy nak ckp banyak pun sy tak pandai...

firUz AbaDi berkata...

....dlm setiap bidang ilmu..ia memiliki perbahasan yg khusus utk ilmu tersebut...cth perkataan dan ayat...dlm persektif ilmu nahu kt membahas susunan ayat...namun lain pula kalau kt melihat dari sudut pandangan ilmu mantiq atau ilmu usul....oleh itu adakah perbahasan Mulla Sadra bercanggah dgn akidah ahli sunnah ? itu tidak manjadi persoalan...krn tugas seorg filusuf tidak sama dgn tugas seorng mutakalim...dan istilah2 kalam jgn di campur adukkan dgn istilah falsafah..
setahu sy Ibnu Sina bukan berfahaman syiah ismailiyah....yg pastinya ayah beliau yg bermazhab ismailiyah....

firUz AbaDi berkata...

dan sepakara lagi yg sy rasa bole di kongsi bersama...sekiranya kt ingin memahami falsafah illahiyah Mulla Sadra dgn baik...kt harus memahami dulu asas pemikiran Mulla Sadra...cthnya isalatul wujud kemudian tashkikul wujud...dan seterusnya. kitab bidayatul hikmah tulisan alamah hussien tabatabaie bagi sy adalah kitab yg bagus utk pengenalan istilah2 yg terdapat dlm kitab hikmah mutaaliyah.

Tanpa Nama berkata...

uthaimin

waalaikum salam..

hmm tapi saudara fairuz abadi..falsafah bukankah membentuk akidah..saya juga mula syak dengan akidah saya sebab saya amat percaya bahawa falsafah akan membawa seorang kepada kebenaran akidah sedangkan kebanyakan yang saya lihat ahli falsafah berfahaman syiah..adakah syiah ini benar? hmm rasanya saya harus membuat kajian dan pembacaan menyeluruh..apa pun terima kasih di atas bantuan saudara fairuz abadi..Allahummahdina ila siratika almustaqim..

afif berkata...

Aku ada pinjam festscrhift Aimran kejap semalam, terus aku selak tulisan Murat Cizakca, lol

Rausyanfikir berkata...

Nanti bincang la dalam DEWI :)

Tanpa Nama berkata...

Harap bantu saya mencari jawapan pada soalan ini tentang tulisan Prof Murat Cizakca dalam Festschrift SMNA.

Prof Murat mengata bahawa " ...that Islam had developed its own capitalism." dalam rencananya bertajuk "Islamic Capitalism and the West" muka suart 309.

[1] boleh sesiapa bertanya pada Ustadz, professor2 lain di mana dalam al Quran mahu pun Hadith yang sebut kalimah yang bermakna "Islamic Capitalism".

[2] adakah kalimah bahasa Arab al-Quran iaitu bukannya bahasa Arab Jahiliyyah, yang maksudnya "Islamic Capitalism" ?

[3] adakah sistem ekonomi masyarakat al madinah zaman Rasullah dan Sahabat dan Tabi'in dlama linkungan 100 tahun amal "Islamic Capitalism" .

[4] atau apakah sistem ekonomi [muamalah] ayng di amalkan oleh Rasullah, dan Sahabat dan Tabi'in yang di catat oleh Muhadithin, Seerah2 dam para Ulama seperti Ibn Khaldun.

Semoga jasa tuan2 di berkati Allah swt.

Rausyanfikir berkata...

Sila beri ta'rif Islamic Capitalism yang saudara fahami.