Selasa, 13 Oktober 2009

Diri


"To see a world in a grain of sand,
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand,
And eternity in an hour"
~William Blake.






"A grain of sand knowing its Selfhood builds mountains,
A speck of wave realizing its Selfhood, rides Oceans..."
~ Sir Muhammad Iqbal.




If you wish for a pearl
You must leave the desert
And wander by the sea;
And even if you never find
The gleaming pearl, at least
You won't have failed to reach the water
~ Hakim Sanai, Hadiqat al-Haqiqa (The Walled Garden of Truth)




"Man 'arafa nafsah, faqad, 'arafa Rabbah"
Siapa mengenal dirinya, maka, dia mengenal TuhanNya.
~Kata-kata hikmah ahl Sufi.





ACHTUNG!

Tomorrow night, 8pm, 14/10/2009. I will be giving special talk entitled:

"Green is the new Black: The Forgotten Wisdom of Scientia Sacra"

at Pocket D1, Chancellor Complex UTP. I have been invited by iCheme student chapter of UTP to deliver this speech for my fellow chemical engineering juniors. For more info refer to this
site.



4 ulasan:

Marwan Bukhari berkata...

"Man 'arafa nafsah, faqad, 'arafa Rabbah"
Siapa mengenal dirinya, maka, dia mengenal TuhanNya.
~Hadith Qudsi

akhi, yg ni bukan hadis, tetapi merupakan kata2 ulama... ramai yg salah anggap ttg kata2 ini, walhal para ulama hadis telah menjelaskan bhw kata-kata di atas tidak berasal drpd nabi saw.

maksud kata2 tersebut baik n diterima, tetapi menisbahkannya kpd nabi saw berlawanan dgn prinsip keilmuan hadis..

Rausyanfikir berkata...

Hmmm, ana rasa ianya hadith qudsi disahkan oleh Imam as-Suyuti. Sepanjang ana baca, memang karya sufi guna hadith ni dan memang karya bukan sufi jarang tekankan hadith ni.

Boleh rujuk artikel ni: http://naqshbandi.org/suhba/shmk/pearls_n_coral/knowLord.html

Hujah enta tu betul gak:http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=7&ID=11091&CATE=1404

Tapi ulama' sufi seperti S H Nasr dan Al-Attas sendiri menggunakan hadith ni kalau tak silap ana dalam mendefnisikan konsep insan dalam karya-karya mereka.


Ana tak pakar bab hadith tapi sepanjang ana bincang dengan beberapa ilmuan yang fasih bab hadith yang diriwayatkan oleh ahli Sufi yang sudah tentu berbeda dengan riwayat dan kriteria yang ditetapkan oleh Muhaddithun.

Rasanya dalam Kimia-e-Saadat pun Imam al-Ghazali ada guna hadith ni.

Kadang-kadang, muhaddithun punya metodologi dalam menilai hadith tak sama dengan hadith yang diriwayat ahli Sufi semacam kes Ihya' Al-Ghazali yang banyak hadith dhaif.


Ada satu tesis Phd di ISTAC pasal hadith dhaif yang sering diriwayat Al-Ghazali dan juga kaitannya dengan metodologi riwayat hadith oleh ahli sufi dan bezanya dengan metodologi muhaddithun.


Tak apa check balik tapi setakat ana baca memang banyak penulisan tasawwwuf mensandarkan hadith itu sebagai hadith Qudsi.


Wallahua'lam.

Hazri berkata...

Aneh juga. Kalau tak silap saya, dalam karya Sufi tersohor Muhyiddin Ibn 'Arabi, Risalat al-Wujudiyyah ada disebut bahawa ini bukanlah daripada hadith, tetapi dari kenyataan Yuhai ibn Muazu al-razi (Abudullah al-Sidiq). Wallahu'alam.

Wardatul Shaukah berkata...

Sebenarnya hadis ni memang banyak perselisihan. Banyak betul sumber kata yang ni hadis dari nabi atau tak. Yang saya dapat tahu lagi, ini adalah hadis dhaif. Tapi disangkal oleh banyak para ulama seperti Ibnu Taimiyyah. Tak tahu juga mana yang betul, mana yang salah. Wallahu 'alam.