Selasa, 30 Disember 2008

Ironi Gaza berdarah dan Pakatan Rakyat



Saya tertanya-tanya.


Apakah status DAP, Suaram, dan segala macam badan-badan yang memperjuangkan hak asasi manusia dalam menyatakan pendirian mereka berhubung isu kekejaman rejim Zionis di Gaza ini?


Apakah mereka mempunyai perasaan yang sama seperti gerakan Islam yang lain dalam menyatakan pendirian mereka berhubung isu ini?


Kenapa hanya kepada ISA mereka menjadi jantan dan dalam hal kekejaman rejim Zionis terus sunyi lesu?


Sejauh mana esprit de corps Pakatan Rakyat dalam hal ini?


Jikalau betul kita ingin lihat negara Malaysia yang Baru seperti yang dicanang oleh DSAI, maka isu Gaza ini wajar dijadikan kayu ukur awal untuk menentukan semangat perpaduan menentang kezaliman merentas sentimen perkauman dan keagamaan.


Boleh percaya ke puak-puak hak asasi manusia ni?



Teringin jugak nak lihat wakil Cina, India daripada PKR turun sama menyatakan bantahan secara keras. DSAI pun tak kelihatan. Takkan sebab demo depan Kedutaan Amerika, PKR tak nampak bayang langsung? Apakah missing in action ini tanda silent protest ataupun nak jaga hubungan luar Malaysia Baru dengan Amerika kelak?



Sebagai "PM in waiting", DSAI juga harus tegas dalam isu Gaza ini seperti zaman mahasiswa beliau yang lalu. Tegas bukan sekadar keluarkan kenyataan media tetapi bersama-sama hulur memorandum di bawah panas terik dengan politikus PAS yang lain. Setakat kenyataan media, apa sangatlah darjat so-called PM in waiting yang kita agung-agungkan ini kalau hendak dibandingkan dengan sleeping partner Israel, Perdana Menteri Britain, yang keluarkan kenyataan sebegitu. 




Kalau beginilah caranya, baik PAS semak balik persahabatan dan kompromi kekuasaan ini. Jangan bila dah berkuasa kelak, rupa-rupanya kawan kita ni musang berbulu ayam. 



Bak kata Rumi " Same old donkey but with different saddle". 


Kalau dah كافر  tu sama jugak.



Lupakah bagaimana Syed Qutb dikhianati Gamal Abd Nasser? Rasanya, orang PAS lebih mengetahui. Hati-hatilah ye.



P/S: Psst. Tak rasa pelik ke Mat Salleh British, US, pun boleh protes dengan lantang isu Gaza ni tetapi rakan-rakan ( baca: politikus bukan Melayu kita yang lain tak ada semangat yang sama macam Mat Salleh tu. Orang macam ini ke nak peduli nasib Orang Melayu?




Ideas have consequences

Piramid Agung di Giza (Great Pyramid of Giza)

Taman Tergantung Babylonia (Hanging Gardens of Babylon)

Patung Zeus di Olympia (Statue of Zeus at Olympia)

Kuil Artemis di Ephesus (Temple of Artemis at Ephesus)

Makam diraja Maussollos di Halicarnassus (Mausoleum of Maussollos at Halicarnassus)

Patung Colossus di Rhodes (Colossus of Rhodes)

Rumah Api Alexandria (Lighthouse of Alexandria)


Nama-nama ini merupakan lambang kagungan sesebuah tamadun…pada satu ketika dahulu.

Kini, hanya tinggal Piramid Agung di Giza sebagai wakil tunggal 7 Keajaiban Dunia Silam.


Yunani

Romawi

Umaiyyah

Abbasiyah

Turki Uthmaniyyah

Soviet Union

Empayar British


Nama-nama ini merupakan lambang kekuasaan politik sesebuah tamadun…pada satu ketika dahulu.

Kini, hanya tinggal serpihan-serpihan negara bangsa yang terpecah belah dek wabak demokrasi.


Aristotle

Immanuel Kant

Al-Ghāzalī

Ibn Sinā

Friedrich Nietzsche

Karl Marx

Adam Smith


Nama-nama ini merupakan lambang ketamadunan sesebuah tamadun…dulu, kini dan akan datang..


Dulu, kini, dan akan datang akan diperingati, diajar dan diselami jiwa dan minda yang telah melahirkan sebuah tamadun dengan tinta mereka..


Golongan ini tidak mengangkat senjata membaham musuh tetapi mereka amat mengerti bahawa pena itu lebih tajam daripada mata pedang. Mereka juga mengerti, buah fikiran itu mampu membina Tamadun dan mereka sangat memahami ideas have consequences...


Tatkala Gaza diserang…mayat bergelimpangan…emosi marah, sedih membuak-buak..kebangkitan massa mengundang tuntutan perubahan…


Sangat sedikit sekali cuba bertafakkur dimana sebenarnya akar permasalahan berdarah ini…



Ketika Gaza diserang lumat, tarikh 24 Disember 2008 juga merupakan tarikh pemergian pemikir kontroversi Dunia Barat, Samuel P. Huntington.


Dengan makalah yang bertajuk "The Clash of Civilizations?" yang diterbitkan di dalam majalah politik antarabangsa yang berpengaruh Foreign Affairs dan kemudian di jadikan sebuah buku di bawah tajuk The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, Samuel Huntington telah berjaya “membasuh” minda para penggubal dasar Dunia Barat untuk menerima hakikat bahawa pergolakan pada abad ini bukanlah disebabkan perbezaan ideologi tetapi perbezaan idea antara tamadun besar dunia.


Beliau menggariskan dunia pasca Perang Dingin kepada beberapa tamadun seperti (i) Barat (Western), (ii) Amerika Latin (Latin American), (iii) Islam (Islamic), (iv) Cina (Sinic,Chinese), (v) Hindu, (vi) Kristian Ortodoks (Orthodox), (vii) Jepun (Japanese), dan (viii) Afrika (African).


Tesis ini mendapat perhatian yang cukup berpengaruh dan sememangnya serangan keganasan 11 September menjadikannya lebih ber-ma’na di mata orang-orang Barat seterusnya menjustifikasikan peranan mereka sebagai sebuah Tamadun yang perlu berhadapan dengan Tamadun Islam terutamanya di kawasan Timur Tengah.


Gaza berdarah pada hari ini kerana idea seperti ini.


Indonesia di serang penyakit SIPILIS (sekular, pluralisme, liberalisme) kerana idea seperti ini.


Siapa sangka pakcik tua berkaca mata seperti beliau mampu me-rasionalisasi-kan (rationalization) kempen pergolakan di Timur Tengah?


Itu belum lagi kita kaji gerakan sistematik untuk melakukan hegemoni ke atas dunia umat Islam melalui perang saraf yang amat sulit seperti RAND Corporation, dan intelektual-intelektual dhollin seperti Richard Dawkins dengan Darwinisme-nya.


Tetapi itulah hakikat. Hakikat yang banyak sekali dipandang enteng oleh golongan ilmuan pada hari ini terutamanya daripada golongan agama. Kita pandai marah, dan beremosi ketika musibah menimpa tetapi kita sangat lemah mengkaji dan memahami titik permasalahan yang ada.


“Hujjatul Islam” Imam Abu Hamid Muhammad Al-Ghāzali merupakan role model terbaik untuk kita ambil i’tibar dalam berhadapan dengan ancaman tamadun Barat yang sangat diskrit ini.


Atas kesedaran dan ketajaman pemikiran yang tinggi hasil kebergantungan kepada Allah S.W.T, Imam al-Ghāzali telah menyaring arus pemikiran songsang falsafah Yunani daripada pemikiran umat Islam. Karya Tahafut al-Falasifah ( The Incoherence of the Philosophers) menjadi saksi bahawa umat Islam bukan tin kosong dalam berhadapan dengan ancaman saraf daripada Barat.


Kalau dahulu kita perlukan Tahafut, zaman sekarang kita perlukan Tahafut AAAAAA+.


Pada hemat saya, Islam and Secularism karya Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas layak menerima mantel perjuangan Tahafut itu.


Tesis Samuel Huntington bukanlah sesuatu yang asing bagi Prof. al-Attas kerana beliau sendiri melihat permasalahan luaran umat Islam bertitik tolak daripada ancaman Ketamadunan Barat.


Beza antara dua intelektual gergasi ini adalah dari segi takrifan Ketamadunan Barat dan kedalaman penghuraian permasalahan tersebut.


Prof. al-Attas sendiri memperakui bahawa ancaman Ketamadunan Barat merupakan satu ancaman yang berbentuk perennial. Akan berterusan sehingga entah bila!


Gaza akan terus berdarah selagi mana kita umat Islam tidak mampu melahirkan generasi Salahuddin al-Ayubbi AAAA+. Konflik Gaza bukan konflik dunia Arab tetapi cerminan konflik dalaman kebejatan akliah dan spiritual ketamadunan Islam.


Percayalah bahawa Gaza berdarah bukan kerana Israel tetapi kerana idea yang telah mendapat tempat dalam diri Tamadun Barat dan idea yang telah melemahkan Tamadun Islam ke tahap kekeliruan yang melampau.


Ayuh kita sama-sama memahami konflik ini daripada akar umbinya untuk mempersiapkan generasi Salahuddin yang baru.


Untuk itu kita harus memahami dahulu bahawa ideas have consequences.

Jumaat, 26 Disember 2008

Bukan senang...



Bukan senang. Semakin ramai yang singgah di blog ini semakin 'dahsyat' soalan-soalan yang diajukan. Fitnah juga tidak kurang banyak yang ditinggalkan.


Baru umur setahun blog ni dan kena pikul beban yang memenatkan ini.


Tidak kiralah bagaimana sekalipun anda pandang dan nilai saya baik dalam blog ataupun dunia realiti berulamkan graviti, saya tetap saya ya'ni:


1) Mahasiswa tahun akhir Kejuruteraan Kimia, Universiti Teknologi PETRONAS (UTP)
2) Umur 21 tahun.
3) Bujang


Hal-hal ISTAC, falsafah, Prof. al-Attas, dan segala macam yang saya ungkapkan dalam blog in, tulisan dalam majalah, dan akhbar semuanya berlaku dalam masa setahun ini.


Sangatlah muda sekali usia dan pengalaman tu.


Semua ini menggambarkan bahawasanya saya bukanlah autoriti dalam bidang yang sering diajukan tersebut. Maka, jangan salah sangka terhadap saya jikalau saya tidak mampu melunaskan penjelasan yang sewajarnya.


Masih belajar dan terus belajar sampai mati Insyaallah.


Bukan senang.


Sebelum hendak tulis, kena berfikir. Sebelum boleh berfikir kena renung. Sebelum renung kena membaca. Sebelum membaca kena membeli. Sebelum membeli kena ada duit. Sebelum ada duit kena tunggu biasiswa/duit Mak/gaji menulis Siasah/Milenia Muslim. Sebelum tunggu semua itu kena tunggu ilham. Sebelum dapat ilham kena berdoa dan beri'tiqad kepada Allah dalam mencari ilmu yang memberi ma'na dan kefahaman. Dan proses ini mungkin melingkari antara satu sama lain.


Fuh. Memang rasa kepala ni berdenyut-denyut. Masalah makin banyak dan nak selesaikan tu hanya Allah yang tahu betapa sukarnya nak cari jawapan dan menunggu kefahaman!


Patutlah ulama' silam macam Ibn Sina, Imam Syafiee tak tidur malam bersengkang mata memikir, menulis. Kalau dapat jawapan punyalah mereka bersyukur kepada Allah.


Kepada para pembaca budiman, saya tidak dapat menerangkan banyak perkara dengan mudah dalam jangka masa terdekat ini kerana saya kena:


1)Siapkan laporan latihan industri selama 8 bulan di KLCC.
2)Siapkan kertas kerja persidangan di UTP berkenaan universiti.


Semua ini akan mengambil masa yang banyak dalam beberapa minggu ini.


Walaubagaimanapun, untuk yang berminat untuk selongkar idea kritis berkenaan gerakan Islam moden/reformis, bolehlah rujuk dua buku di bawah:






Kedua-dua buku ini mampu membuat gerakan Islam di Malaysia tidak senang duduk jikalau kita mampu berhujah dengan baik atas niat untuk membantu mereka bermuhasabah akan status quo perjuangan yang dipikul mereka sekarang. Satu dari sudut epistemologi perjuangan (berkaitan Muhammad Abduh) dan satu lagi aspek sosio-budaya-politik perjuangan gerakan Islam.


Apabila kita kritik bukan hendak jahanamkan mereka tetapi hendak membantu mereka jadi lebih baik. Ini yang susah bila ulama' berpolitik. Rakyat jadi keliru ulama' mana yang lebih afdal untuk diikuti.


Maklumlah, bila ulama' berpolitik, macam mana nak bezakan kenyataan yang dibuatnya sama ada kenyataan politik untuk political mileage dan kenyataan menyampaikan al-haqq yang tidak pilih bulu.


Sebab itulah dalam sejarah silam, ulama' yang berwibawa seperti al-Ghazali, Bediuzzaman Nursi, dan banyak lagi akan sedaya upaya menjauhi jaringan kekuasaan dalam hal-hal agama. Ini untuk mengelakkan sebarang kekeliruan yang bakal timbul daripada rakyat yang merujuk.


Ulama' have to be independent from the interest of political power to safe guard the Truth from being distorted inside-out of the context!


Panjang ceritanya tapi makin lama saya makin disillusion dengan ulama' politik.


Sehari suntuk saya di UIA tadi. Banyak buku saya beli dan fotostat. Antaranya adalah di bawah:





Ini harus dibaca oleh semua aktivis/da'ie mahasiswa dan cuba fahami bagaimana semua ini berlaku di Malaysia.


Selamat berfikir dan harap bersabar dengan penulisan saya yang seterusnya.

Rabu, 24 Disember 2008

Penerus Tradisionalisme Islam dalam era globalisasi



Dalam keadaan umat Islam dihimpit dengan kebejatan politik semasa, kerakusan Israel menggempur Palestin, hampir semua negara umat Islam melihat kejatuhan khilafah sebagai faktor utama
permasalahan ummah.


Nama-nama seperti Syakh Muhammad Abduh, Jamaluddin al-Afghani, Hassan al-Banna dan terutamanya Syed Qutb menjadi petunjuk perjuangan para pendakwah. Gerakan Islam berorientasikan politik tumbuh bagai cendawan dengan mengambil inspirasi daripada Ikhwanul Muslimin.



Berbondong-bondonglah anak muda yang ingin sama menjadi seperti tokoh-tokoh tersebut. Sememangnya pengaruh mereka sangat besar di rantau ini terutamanya Hassan al-Banna dan Syed Qutb.



Tidak dapat dinafikan merekalah tokoh pejuang Islam pasca kolonial. Dalam keadaan umat Islam lemah setelah dipecah perintahkan oleh penjajah Barat, golongan inilah yang berusaha keras untuk mengembalikan
izzah umat.


Sasaran utama: Menegakkan kembali Khilafah Islamiyah.


Para
mujaddid pasca-kejatauhan Khilafah ini melihat sebab utama kemunduran umat Islam adalah kerana kemunduran sains dan teknologi yang berlaku kerana kegagalan pemahaman kepada "Islam yang sebenar".


Tokoh-tokoh seperti Sayyid Ahmad Khan dari India dan Syakh Muhammad Abduh dari Mesir yang merupakan antara
reformer yang terkenal telah menggagaskan perubahan pendidikan umat Islam dalam persiapan untuk berhadapan dengan "era moden".


Sekali imbas, sememangnya apa yang mereka perkatakan adalah benar. Tetapi jikalau direnung dalam-dalam rupa-rupanya bukan itu masalah utama umat Islam sejagatnya.


Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas telah menulis dalam karya beliau
Risalah untuk Kaum Muslimin yang telah disiapkan pada tahun 1973 bahawa kebanyakkan pemimpin Islam pada waktu itu melihat keadaan luar sebagai sebab yang melahirkan kemelesetan komuniti Muslim di seluruh dunia.


Para pemimpin ini yang terpengaruh dengan idea Barat telah mengambil langkah untuk menghidupkan kembali umat Islam dengan mengambil jalan yang salah sama ada dengan
membaratkan Islam melalui sistem pendidikan (westernizing Islam through the system of education ) atau dalam kes yang lebih ekstrim seperti Kemal Ataturk , membuang Islam secara keseluruhannya.

Dalam satu surat bertarikh 15 Mei 1973 yang ditujukan kepada Sekreatariat Islam yang berpengkalan di Jeddah, Prof. al-Attas telah menjawab berkenaan persoalan titik akar permasalah umat Islam:

"In most Muslim countries today many Muslims think that their problems stem from economic or scientific and technological inadequacy. Although it seems that at first glance this is true, and yet, however, the real crux of the problem, from which stems all other problems, is the problem of knowledge ( al-'ilm). Except for myself and perhaps one or two other Muslim philosophers no Muslim scholar in my opinion has considered the problem of knowledge to be a basic one for the Muslim today."


Di sini kita dapat lihat perbezaan
fundamental akan kefahaman permasalahan umat yang difahmi oleh Prof. al-Attas dan para reformis Islam yang lain.


Satu pada sudut ilmu dan satu lagi pada sudut politik kekuasaan.


Pada mulanya saya tidak faham juga apakah logik alasan Prof. al-Attas itu? Dalam keadaan rakyat kita kena ISA, rasuah, kebejatan moral takkanlah politik kekuasaan itu tidak penting?


Saya sangat skeptik dengan idea tersebut malah pada awalnya saya ini memang hidup mati atas perjuangan PAS. Lagi banyak saya membaca bahan bacaan yang mencapah, lagi dalam saya dapat terokai hubung kait permasalahan umat Islam yang sebenar. Alhamdulillah, berkat usaha dan yang pasti petunjuk Ilahi telah membantu saya memahami
hakikat permasalahan umat Islam seperti yang dianjurkan oleh Prof. al-Attas.



Di sebabkan orientasi tarbiyah gerakan Islam yang ada di Malaysia ini banyak beracuankan Ikhwanul Muslimin ya'ni berjuang untuk menegakkan negara Islam sebagai matlamat kemuncaknya, maka silibus usrah banyak berlegar kepada tokoh-tokoh Ikhwan seperi Hassan al-Banna dan tentu sekali ideologue Ikhwan yang paling terkenal, Syed Qutb.



Nama-nama seperti al-Ghazali, Fakruddin al-Razi, Ibn Rushd, Ibn Sina, al-Jurjani, Mulla Sadra, Muhammad Iqbal, Bediuzzaman Nursi, Ibn Ata'illah, Qadir al-Jilani dan banyak lagi tidak langsung diperkenalkan oleh naqib, murabbi gerakan Islam yang saya sertai.



Sudah tentu buku-buku Fathi Yakan mendapat tempat yang cukup tinggi dalam silibus usrah berbanding buku-buku al-Ghazali.



Saya buta dan "dibutakan" akan peranan ulama' silam yang berwibawa tersebut. Seolah-olah masalah yang ada pada hari ini berupa satu magis yang timbul selepas tahun 1924. Tidak pernah dikuis lebih dalam daripada itu atas usaha untuk memahami
falsafah jatuh-bangunnya Tamadun Islam. Kalau ada pun lebih kepada himbauan nostalgia seperti pencanaiaan era Emas di bawah Umar Abdul Aziz. Jangan tanya banyak-banyak. Wala' saja!


Suapan sebegini tidak mematahkan semangat dan idealisme saya untuk mengetahu lebih lanjut. Semua ini akhirnya terjawab setelah Allah S.W.T izinkan dengan limpah Tawfiq dan Hidayahnya untuk saya memahami gagasan yang dibawa Prof. al-Attas.



Subhanallah. Rupa-rupanya saya telah tidak berlaku adil terhadap sejarah dan para ulama' silam. Pemukul rataan kesemua ulama' dahulu kepada satu peringkat telah melahirkan sindrom kekeliruan
adab dalam diri ini.



Inilah yang berlaku kepada hampir kepada semua gerakan Islam yang beracuankan Ikhwanul Muslimin. Kita "gagal" membezakan martabat ulama' silam sebagai rujukan perjuangan kita sehinggakan kadang-kala tidak rujuk langsung pun ulama' silam tersebut!



Slogan "Al-Quran dan Sunnah" sebagai penyelesaiaan yang dibawa oleh reformis Islam sedunia melalui gerakan Islam telah gagal menghubung kait tradisi ulama' silam dalam
memahami, dan merungkaikan masalah serta menterjemahkan penyelesaiaan yang disandarkan kepada Al-Quran dan Sunnah. Seolah-olah seribu tahun lebih kewujudan Tamadun Islam terabai daripada pengamatan reformis Islam ini. Sebelum kita hendak mendapat khazanah ilmu daripada Al-Quran dan Sunnah, sudah tentu kita memerlukan penjelasan daripada ulama' silam yang telah membina Tamadun dengan menggunakan kerangkan tersebut.



Muhammad Abduh, Hassan al-Banna dan Syed Qutb bukanlah orang yang salah dalam perjuangan. Tetapi dengan mengangkat
mereka semata-mata sebagai rujukan perjuangan Islam mutakhir ini hanyalah satu kezaliman terhadap tradisi ulama' silam yang telah berusaha keras dalam usaha membina tamadun yang beradab.



Harus ingat dengan sekadar memetik kata-kata Imam al-Ghazali dalam ceramah di masjid belum cukup untuk kita menjustifikasikan beliau sebagai rujukan utama perjuangan kerana alim yang diberikan jolokan "Hujjatul Islam" ini lebih besar martabatnya daripada Hassan al-Banna dan Syed Qutb.



Jikalau kita mempersetujui perbezaan martabat ulama' silam dan reformis Islam ini, maka hendaklah kita bersungguh-sungguh cuba memahami sumbangan mereka terutamanya dalam aspek rangka pemikiran dan sistem penyelesaiaan masalah ummah dengan lebih komprehensif.




Tapi sayangnya kita gagal meletakkan mereka pada tempat yang selayaknya.



Kekeliruan terus berlaku malah lebih dahsyat daripada zaman Syed Qutb. Umat mencari-cari di mana al-Ghazali tetapi tidak kelihatan kerana al-Ghazali diletakkan sekadar rujukan sisipan dalam perjuangan Islam. Diletakkan sebaris dengan reformis abad ke-20 sedangkan
maqam beliau nun jauh di atas.



Inilah masalah kita pada hari ini. Gagal mempergunakan khazanah Islam yang Allah telah kurniakan kepada kita dengan baik. Mustahil karya-karya agung mereka ini boleh bertahan ditelan badai zaman tanpa
keberkatan daripada Yang Maha Esa.



Tapi syukur Alhamdulillah, masih terdapat ulama' yang berwibawa seperti Prof. al-Attas yang meletakkan al-Ghazali dan ulama' silam yang lain pada tempat masing-masing dengan begitu baik sekali sehingga menampakkan permata yang terkambus dalam kejelekkan kekuasaan demokrasi yang berepistemologikan sekularisme dan liberalisme
Aufklarung.



Malah saya sangat bersyukur kepada Allah S.W.T kerana dengan izin dan limpah kurnianya masih sayangkan kita dengan melahirkan golongan ulama' muda yang bakal menjadi penerus cahaya kegemilangan al-Ghazali dalam era "tajdid" ini.


Lebih menggembirakan hati ini apabila semalam saya berpeluang mengikuti satu pertemuan tertutup anjuran ABIM dengan Shaykh Dr. Muhammad Afifi al-Akiti, anak Melayu kita yang cukup cemerlang sebagai seorang mutakallim dan
philologist di Faculty of Theology, University of Oxford. Malah guru falsafah dan pemikiran Islam saya, Prof. Wan Mohd Nor Wan Daud apabila saya bertanyakan ilmuan Islam muda yang berwibawa selain produk ISTAC lama, memuji Dr. Afifi sebagai salah satu "brilliant young scholar" yang ada pada hari ini.


Saya berdiri di sebalah Dr. Afifi yang berjaket dan bersongkok hitam. Saya ni dah macam ahli keluarga PKPIM dan ABIM. Betullah Prof. al-Attas cakap kesatuan dengan ilmu itu lebih utuh.



Baca sajalah biografi beliau di Wikipedia
ini untuk memahami aura intelektualisme beliau. Untuk rujukan lanjut akan ilmu beliau boleh rujuk di sini.


Ops. Harus diingatkan bahawa Dr. Afifi tidak datang daripada aliran reformis seperti Syed Qutb tetapi sangat berteraskan tradisionalisme Islam. Maka, memang tak dapat la kita rujuk beliau hal-hal politik semasa.


Tidak menjadi masalah kerana seperti yang saya katakan tadi bahawa ulama' muda seperti beliau dan para alumni ISTAC lama merupakan penerus gagasan Tradisionalisme Islam.


Harus diingat juga bahawa maksud aliran "Tradisionalisme Islam" itu bukanlah yang berserban lilit dan berjubah labuh. Itu hanya luaran yang penting
ma'na yang mereka perjuangkan itulah harus dijadikan ukuran terutamanya ulama' mana yang menjadi rujukan mereka.


Perkembangan sihat ini bertambah meriah setelah kewujudan ISTAC lama pada abad ke-20 yang lalu. Malah bukan sahaja ISTAC lama yang berjaya melahirkan ilmuan yang disegani malah Barat sendiri telah melahirkan "penerus al-Ghazali"-nya yang tersendiri.


Antara ulama' Islam Barat aliran tradisionalisme Islam seperti produk ISTAC lama dan Dr. Afifi adalah
Timothy Winters a.k.a Syakh Abdal Hakim Murad.





Subhanallah saya amat menyintai tradisi ilmu yang diteruskan beliau. Setiap
makalah yang ditulis sangat menarik dan mendalam buat saya selami dalam usaha memahami realiti silam, semasa dan akan datang dari kaca mata aliran keilmuan Tradisionalisme Islam.


Bertugas sebagai pensyarah Faculty of Divinity di Cambridge University, Director of Studies in Theology di Wolfson College dan juga pelajar Phd di Oxford University, beliau merupakan seacuan dengan pendekatan ISTAC.


Mereka inilah yang tidak melupakan gagasan ulama' silam terutamanya seperti yang telah di bawa oleh al-Ghazali.


Maksud saya di sini
sangat tidak melupakan dan memakai penuh rangka pemikiran ulama' silam.


Ada satu lagi alim yang seacuan dengan produk ISTAC lama, Dr. Afifi dan Syakh Abdal Hakim Murad. Tak lain dan tidak bukan
Syakh Hamza Yusuf.





Pengasas dan tenaga pengajar di
Zaytuna Institute, California, Syakh Hamza Yusuf merupakan seorang alim yang mampu mengharmonikan realiti semasa dengan aliran Keilmuan tradisionalisme Islam.


Dengar sajalah ceramah beliau di Youtube dan anda akan dapat lihat
perbezaan signifikan yang ditonjolkan oleh beliau dengan ulama' yang kita lahirkan di Malaysia dan Dunia Arab pada masa kini.


Sememangnya, golongan ulama' aliran Tradisionalisme Islam ini sangat relevan untuk kita pelajari dari mereka kerana sesungguhnya mereka sangat memahami realiti Ketamadunan Barat ( semua produk ISTAC lama, Dr. Afifi, Abdal Hakim Murad, dan Hamza Yusuf mempelajari falsafah) kerana mereka sangat lama bermastautin di Barat.


Marilah kita sama-sama meletakkan mereka pada tempat yang sewajarnya kerana apa yang mereka perjuangkan sangat relevan untuk kita fikirkan sedalam mungkin. Yang pasti, mereka ini meletakkan Imam Abu Hamid al-Ghazali sebagai rujukan yang cukup penting dalam menilai dan menyelesaikan permasalahan umat Islam sejagat.


P/S:

Berkenaan artikel Ibn Taimiyah dan Imam al-Ghazali tempoh hari, ada kesilapan berkenaan penolakkan tassawuf secara
absolute oleh Ibn Taimiyah. Sebenarnya tidak begitu kerana Ibn Taimiyah sendiri telah menggariskan beberapa kategori ahli sufi.

Mungkin saya terkeliru dengan penolakan
absolute berkenaan falsafah yang ditonjolkan oleh Ibn Taimiyah.

Dr. Adi Setia, pensyarah falsafah sains UIA Gombak merangkap alumni ISTAC lama turut menjelaskan kepada saya bahawa:


There's actually an academic paper on Ibn Taymiyyah belonging to the Qadiriyyah tariqat; I think I have it but got to dig it up from somewhere.

Anyhow, he's not against tasawwuf as such but against what he sees to be problematic practices amongst the Sufis and pseudo-Sufis (not a new problem anyway), and at times he gets carried away in his critique, but the Wahhabis then made the whole situation worse by getting further carried away and conducting actual physical persecution when they took over the Hijaz; my quick view is that the Wahhabis are way more extreme, but they need a great classical name to justify their actions and so they invoked Ibn Taymiyyah, but my cursory readings of Ibn Taymiyyah's life convince me that if he were alive today he would never have condoned the bloodletting of the Wahhabis. By the way, the other "great" figure in wiping out Sufism was Ataturk, for secular reasons.

Lastly Sufism is still very much alive even tolerated in Saudi Arabia, so we shouldn't be too quick with the word "malaise". As with all extremists, over time the Wahhabis have grown soft or wiser!


Maknanya, Ibn Taimiyah telah di "hijack" oleh sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab dalam menjustifikasikan penentangan mereka terhadap tassawuf

Penjelasan lanjut berhubung Tassawuf dan Ibn Taimiyah boleh dapatkan di
sini.