Ahad, 30 November 2008

Citra dan akal budi institusi keilmuan Barat




Assalamualaikum warahmatullahhi wabarakatuh,



Suka disini untuk saya berkongsi pandangan dalam melihat sejauh mana pengaruh jati diri dalam mempengaruhi kegiatan kelimuan (saintifik, kesenian) yang telah melahirkan realiti dunia yang ada pada hari ini.



Kejayaan para saintis Barat, dari zaman Renaissance, Enlightenment sehinggalah kepada zaman Post-Modern ini bertitik tolak dari kesedaran akliah dan jati diri yang tinggi akan ketamadunan mereka. Sudah tentu “kebangkitan” yang berlaku pada tamadun Barat bukanlah bersifat vakum. Segala penemuan saintifik, anjakan paradigma/ pandangan alam berpunca daripada beberapa peristiwa penting dalam sejarah mereka.



Antara titik penting yang memberi dampak kepada kecemerlangan budaya ilmu di Barat adalah penemuan kembali warisan Yunani (Greek) pada zaman Renaissance ( hasil bantuan para ulama’ Islam juga yang banyak menterjemah karya-karya agung Yunani). Dengan itu, kebangkitan yang ditunjangi nilai-nilai humanisme, lahirlah para saintis yang berwibawa.



Teori Copernicus, Newton, Galileo, Descartes, Kant, Nietzsche semuanya mempengaruhi hala tuju kehidupan mereka dan termasuklah para saintisnya.



Tepat sekali renungan Prof. al-Attas dalam menjelaskan aspek dan ciri Tamadun Barat. Beliau berhujah bahawanya tamadun Barat ini dari segi ilmu-nya sangat mewarisi semangat tamadun Yunani. Nama-nama seperti Socrates, Plato, Homer, Herodotus etc. semuanya telah menjadi satu house hold name dalam mencirikan budaya ilmu terutamanya di universiti-universiti mereka.



Identiti Yunani ini bukanlah sesuatu yang bersifat kosmetik dalam pembentukan dan pemeliharaan budaya ilmu mereka tapi satu aspek yang memberi makna kepada proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku di universiti-universiti tersebut. Mereka kenal dan berasa bangga dengan mewarisi budaya ilmu ketamadunan Yunani. Maka tidak hairanlah walaupun mereka maju, dari segi identiti mereka masih tetap utuh dan tidak terhakis dengan pengaruh budaya asing. Merekalah penentu standard dan makna kejayaan yang mereka capai, bukan tamadun lain.



Mari kita tinjau beberapa intitusi pendidikan tinggi Barat yang memamparkan perkara yang saya perkatakan di atas dalam memberi makna kepada budaya ilmu mereka:



Columbia University (USA).




Dua tugu besar ini memaparkan seni ukir Yunani/Roman. Patung ini diletakkan di hadapan pintu masuk universiti. Saya percaya tujuan diletakkan di lokasi tersebut adalah untuk memaparkan citra dan jati diri para penuntut, dan institusi tersebut yang berakar jauh sehingga pada zaman Tamadun Yunani/Roman yang lampau.





Ini pula gambar perpustakaan mereka. Seni bina Roman/Yunani bagi memberimakna dan rasa kepada para penuntut bahawa mereka sedang berada dalam kawasan yang mewarisi budaya ilmu agung Tamadun Yunani. Lihatlah ukiran tiang-tiang tersebut serta tugu di hadapan perpustakaannya.



Ini pula patung Ronin sedang berfikir. Mungkin dibina bagi memberi rangsangan kepada para penuntut Columbia untuk sering berfikir.



University of Oxford ( Britain)


Ini logo Oxford. Sarat dengan tulisan latin. Apakah ini tidak menggambarkan citra diri Oxford? Saya percaya mereka sangat bangga akan sejarah dan identiti silam mereka.



Sekitar Oxford. Seni bina yang dipengaruhi citra Roman, Kristian zaman pertengahan.




Terdapat juga beberapa tugu ilmuan yang mereka sanjungi. Saya kira semua ini dibina bagi mengekalkan identiti mereka sebagai satu bangsa Eropah yang hebat dan unggul melalui pencapaian-pencapaian ilmuan terdahulu.



Ini tugu Hippocrates, bapa perubatan Yunani



Ini tugu Charlse Darwin, bapa evolusionis Barat.



Ini tugu Isaac Newton.


Ini pula tugu Roger Bacon.



New York Stock Exchange (USA)


NYSE juga memaparkan seni bina zaman Roman/ Yunani.



Harvard University (USA)


Kantin di Harvard pun turut tidak ketinggalan untuk mewarisi seni bina zaman Renaissance!



University of Frankfurt (German)


Ini tugu Goethe.



Masschusetts Institue of Technology (MIT), USA.


Hatta MIT yang berteraskan sains dan teknologi pun dari segi citra dan jati diri mereka itu masih ingin dikaitkan dengan zaman Renaissance/Enlightenment.



Saya percaya semua yang dibina oleh mereka ini bukanlah satu perkara kosmetik sekadar untuk mencantikkan pemandangan kampus. Semua yang dipaparkan oleh universiti-universiti tersebut merupakan lambing citra, jati diri dan akal budi mereka yang bangga dengan mewarisi kecemerlangan budaya ilmu Yunani/ Rome yang telah pupus ribuan tahun dahulu.



Kalau di Malaysia kita juga memaparkan benda yang sama mengikut acuan kita. UKM dengan identiti Melayunya, UIA dengan identiti Islam-nya. Nama-nama fakulti, dan tempat tinggal mahasiswa/siswi mereka di beri makna yang ada perkaitan dengan tokoh-tokoh silam.



Maka kita juga harus bertanya kepada diri kita, sebagai warga UTP apakah identiti kita? Apakah kita berasa kecil untuk meletakkan jati diri kepada warisan sejarah kita sendiri?



Mungkin, antara sebab kenapa ramai anak muda kita yang bersikap acuh tidak acuh dalam kehidupan seharian mereka di UTP (walaupun hebat dari segi akademik) adalah kerana mereka tidak kenal siapa diri mereka yang sebenarnya.



Dan ini akhirnya sedikit sebanyak mempengaruhi makna dan tujuan karier mereka kelak. Apabila kurang rasa patriotik terhadap warisan sejarah budaya dan agama masing-masing, maka yang akan mengisi ruangan makna yang lompong tersebut adalah nilai-nilai materialistik yang superficial.



Tak hairanlah kalau ramai yang muda-mudi ini (generasi Y) tidak suka duduk lama dalam PETRONAS. Mungkin (saya ingin buat hipotesis) kerana makna berada dalam PETRONAS itu sudah dibataskan kepada imbuhan bulanan dan bonus tahunan yang kalau hendak dibandingkan dengan Exxon, Shell, Schlumberger memang jauh sekali nilainya!



Beza. Ini semua beza dengan zaman Young Turks dahulu sewaktu PETRONAS mula-mula ditubuhkan. Dan saya percaya, kenapa Presiden kitaTan Sri Dato' Seri Mohd Hassan Marican masih mampu meneruskan perjuangan beliau dalam PETRONAS dengan begitu cemerlang kerana beliau sangat memahami makna dan amanah dalam memipin khazanah negara ini.



Mungkin dengan pembentukkan makna dan jati diri mahasiswa/siswi UTP yang berakar umbikan citra budaya Malaysia yang mewarisi kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka, kita dapat melahirkan para pewaris PETRONAS yang lebih berwibawa seterusnya mengurangkan brain drain yang banyak berlaku ketika ini dalam PETRONAS sendiri.



Wallahua’lam.



P/S: Seperti yang dijangkakan dalam entri saya semalam, di Amerika Syarikat seorang petugas Wal-Mart mati dirempuh para pembeli yang rakus untuk memiliki barangan jualan dengan harga yang murah. Ini adalah satu fenomena yang cukup dungu buat masyarakat yang so-called bertamadun. Apakah ini yang ingin kita semai dalam budaya rakyat kita? Ideoligi pembangunan dan globalisasi adalah satu petunjuk awal yang kita semakin menjadi seperti mereka. Pergi dan lihat sendiri di KLCC dan segenap pasar raya besar di Malaysia. Berita lanjut di sini.

Jumaat, 28 November 2008

Hari tidak membeli




Selepas pulang dari pejabat, kelihatan lautan manusia di Isetan KLCC. Tag harga diskaun meletup-letup. Lagi dekat dengan sambutan perayaan ( Aidil Adha dan Krismas) lagi melimpah ruah manusia di pasar raya elit. Apakah mereka ini tidak sedar yang dunia dilanda krisis ekonomi? 



Inilah masalah yang berlaku pada semua tempat yang memeluk budaya ekonomi kapitalisme. Secara sedar ataupun tidak, kebanyakkan daripada kita telah bertukar menjadi pengguna yang cetek. Budaya kepenggunaan/konsumerisme ini merupakan satu cara hidup yang melambangkan prestij buat masyarakat moden. Secara tidak sedar (unconscious) ataupun separa sedar (sub conscious)  kita telah bertukar menjadi homo economicus.



Oleh kerana wabak konsumerisme ini lebih melarat di Barat, terdapat banyak aktivis anti-konsumerisme yang benar-benar telah menyumbangkan kudrat dan idea dalam melawan arus materialisme yang kental.





Antara kempen yang benar-benar melahirkan dampak di Barat adalah Buy Nothing Day.  Kempen ini merupakan sebuah acara tahunan yang dipelopori oleh gerakan massa yang inginkan kehidupan yang lebih waras dalam bertarung dengan budaya kapitalisme moden.




Dilancarkan lebih 17 tahun yang lalu, Buy Nothing Day telah berjaya meninggalkan kesan yang cukup signifikan terhadap minda para pengguna di Barat. Aktivis mereka yang dipanggil culture jammers merupakan satu golongan yang cuba mencetuskan arus kesedaran tulen melalui kegiatan counter culture terhadap sebarang kegiatan ekonomi yang menggugat alam sekitar serta kekudusan nilai manusiawi.



Di bawah naungan Adbusters Media Foundation, aktivisme sebegini semakin berkembang di serata dunia. Majalahnya yang terkenal, Adbusters merupakan satu wadah kreatif dan kritis dalam membangkitkan kesedaran dalam masyarakat yang terperangkan dalam budaya kapitalisme.



Buy Nothing Day merupakan satu kempen yang ringkas tetapi cukup berkesan. Tidak perlu konfrantasi politik tetapi terus menyerang kepada punca masalah yakni masalah budaya konsumerisme yang telah banyak membius minda waras masyarakat moden. 




Bentuk aktivisme dan kempen sebeginilah yang saya harapkan bakal berkembang di Malaysia di bawah gerakan Islam mahasiswa. Walaupun terdapat banyak elemen liberal dan anarkis, kita boleh saring yang mana tidak sesuai dengan budaya kita agar mesej yang cuba dibawa dapat disampaikan dengan lebih berkesan.




Sukar hendak dibandingkan kualiti aktvisme civil society Barat dengan yang ada di negara kita. Di Malaysia, segala masalah dihalakan kepada politikus. Seolah-olah mereka itu tahu segala masalah dan penyelesaiaannya sedangkan mereka sendiri belum bersedia untuk berkuasa. Realiti yang ada dalam benak pemikiran mereka masih tetap sama dengan yang ada sekarang. Perubahan kulit sahaja berbanding isi. Sebab itu, NGO, dan mahasiwa merupakan golongan yang cukup penting dalam mengubah paradigma rakyat. Bukan golongan politikus. Perubahan yang datang daripada kesedaran massa yang tulen tidak bersifat superficial kerana tumpuan perubahan adalah terus kepada inti masalah rakyat. 




Buy Nothing Day memaparkan realiti tersebut.




Untuk rujukan lanjut berkenaan Buy Nothing Day yang telah berlangsung pada hari ini dan esok, sila rujuk sini.



Untuk video menarik akan budaya konsumerisme tengok di bawah:




Khamis, 27 November 2008

Gerakan Anti PPSMI







Masa semakin suntuk. Jati diri bangsa Melayu bakal terhakis dengan cukup halus melalui perbuatan durjana in. Ya, yang dimaksudkan adalah Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris ataupun nama singkatannya PPMSI.



Hairan. Saya tertanya-tanya di manakah para pemimpin Melayu yang kononnya mempertahankan bangsa, agama dan negara dalam isu PPMSI ini? Ke mana pergi jaguh-jaguh politik 8 Mac yang lalu?



Baik yang berkuasa (baca: BN) mahupun yang separa berkuasa (baca: PR), semuanya senyap sunyi bila datang isu tentang Bahasa Melayu.  




Inilah bahana politik kepartian. Apabila yang hendak memimpin itu tidak empunya ilmu dan penasihat yang berwibawa, ceteklah jadinya pengamatan mereka berkenaan perkara yang penting sebegini.




Saya tidak percaya parti-parti politik yang ada pada hari ini mahu toleh kepada isu Bahasa Melayu dengan bersungguh-sungguh. 




Siapa lagi yang mahu selamatkan Bahasa Melayu daripada diperkosa oleh proses sekularisasi yang semakin menghimpit kehidupan kita melalui jalan ilmu?



Saya percaya golongan yang bakal menanggung amanah ini adalah golongan mahasiswa/siswi yang celik.



Dengan itu saya menyokong penuh tindakan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dalam usaha penubuhan Gerakan Anti PPSMI.



Gerakan Anti PPSMI (GAP) adalah suatu usaha kesedaran "Selamatkan Bahasa Melayu" yang ditubuhkan oleh PKPIM bagi memastikan Perkara 152, perenggan 1, Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (sekarang Malaysia) menyatakan bahawa "bahasa kebangsaan adalah Bahasa Melayu dan ditulis dalam bentuk tulisan yang ditentukan oleh parlimen" terus diperlihara. 



Sehubungan dengan itu, GAP akan mengadakan sebuah forum berkenaan isu ini khususnya kepada golongan mahasiswa yang sayang akan jati diri Melayunya dan yang faham akan kepentingan Bahasa Melayu dalam proses Islamisasi di rantau ini, untuk bersama-sama kita memahami (teori) dan seterusnya memperjuangkan (praktikal) kedaulatan Bahasa Melayu di bumi bertuah ini. Butiran forum:

Tarikh  : 30 November, 2008 (Ahad)
Masa: 9.30 pagi hingga 12.00 tengahari
Tempat : Bilik Serbaguna, Kompleks Anjung Rahmat, Batu 6, Jalan Gombak, 53100 Kuala Lumpur.
Panelis: Sdr. Kamal Shukri (Timbalan Presiden Persatuan Lingustik Malaysia)
              Sdr. Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal @ Sosialis Kanan @ Rausyanfikir  (Koordinator     Kampus, TERAS Pengupayaan Melayu)

Anjuran
 



Rujukan lanjut berkenaan GAP dan PPSMI sila klik
sini.



P/S: Saya akan berkongsi dengan para hadirin sekalian akan kepentingan Bahasa Melayu dari sudut pandang Islamisasi seperti yang telah digariskan oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas di samping kupasan ringkas akan hubung kait Bahasa Melayu dalam memperjuangkan isu ekonomi dan perpaduan nasional rakyat Malaysia. Saya juga akan mengupas beberapa langkah untuk mengatasi permasalahan ini dari sudut pandang Mahasiswa.





Rabu, 26 November 2008

Kekeliruan berkenaan Ketuanan Melayu





Kalau sesiapa ada Facebook boleh rujuk debat hangat tentang ketuanan melayu di sini.


Kalau tak ada baca je lah komentar saya di bawah. Sebenarnya berbentuk dialog tapi saya campur adukkan semua.


Saya tak suka bicara isu nasional dalam Bahasa Inggeris. Hendaknya pula yang datang berdialog itu pelajar-pelajar Malaysia yang berada di Eropah. Apabila kita guna Bahasa Inggeris untuk berdialog perkara penting berkenaan isu nasional, kita akan memasukkan sekali bagasi-bagasi pandangan alam Barat. 


Negara Islam dan Islamic State secara harfiahnya sama maksud. Tapi dari segi konsepnya berbeza mengikut pandangan alam Islam dan Barat.



Tanpa buang masa rujuk sahajalah di bawah:


Part I

This is a dialectic process. Civilized debate is welcome. 


Let me shed some arguments. 


The Malay has never been racist to any races in Malaysia. We are the most generous race in this region. We have never asked the Chinese or the Indians to ASSIMILATE like the Thais and Indonesian ask others to do.


We give open spaces for them to carry with their respective vernacular schools, guilds etc.


We never asked them to change their name to Ahmad, Kassim etc.


Jus Soli principle was perhaps
the most lenient policy to accept the immigrants from India and China.


The Chinese before they came ( Chinese Diaspora as they called it) to Tanah Melayu was rejected by Burma, Ceylon (Sri Lanka nowdays), Thailand.


Only the Malay accept them as RAKYAT, EVENTHOUGH at first they can't speak Malay. Even now the majority of Chinese can't speak Bahasa fluently.Not like their counterpart in Thailand and Indonesia.


We, the Malays are the single race in modern era to accept 500,000 Chinese within a SINGLE DAY to be RAKYAT of Tanah Melayu WITHOUT undergoing any kind of examination and vetting process.


Mind you, for an immigrant to be an American, he/she need to LEARN the history of America,the constitution, proficiently in English, and PLEDGE to the flag of the USA too before being given the status of American citizenship.


Now, I am not trying to dehumanize the Chinese or the Indian as they are part of our legitimate Malaysian society.


But what Im concern is, despite all of the generosities and warmth welcome we gave to the Chinese, and the Indians, WHY SOME of them ARE QUESTIONING THE MALAY RIGHTS? 


We do not impose ANY SUBJUGATIVE elements upon the Chinese and Indians to DEFORM their culture, languages JUST because they want to be Malaysian WAY BACK during the Jus Soli era.


Have the Chinese given anything in return for this generous treatment by the Malay leaders before (way back before Merdeka)?


Part II


The nature of reality, according to Prof. al-Attas is DIFFERENCE. 


The big question now, how WE THE MALAYSIANS settle among ourselves about our differences?


The conception of justice must never be defined on the basis of  "
greatest good for the greatest number" as in the utilitarianism of J S Mill. Islam does not consider Truth lies among the majority IF the majority has astrayed from the True path or did not posses true understanding of al-haqq ( reality and truth). 


Look at Singapore. How about the Malay there? Are they being given equal rights after being ruled by Kuan Yew's PAP? Do you think the Malays in Malaysia are blind about their counterpart's current condition? The rights of the Malay, especially that carries the Islamic philosophical framework such as Bahasa Melayu, MUST NEVER BE QUESTIONED by other races.


Of course we can question the DEB's IMPLEMENTATION. 


Well somebody might say, why the Malay has special treament for 30%?


What is 30% of wealth for the 60% (which is the Malay) of the whole Malaysian populations? 


The poverty among the races MUST never be attributed to DEB as such.
 

Is DEB racist? Nope. 


Kita tak perlu tebang pokok DEB. Kita buang buah yang busuk, kita tukar tukang kebun yang korup. Kepimpinan Melayu yang Adil, yang memahami Sejarah, Agama Islam dengan baik mampu memberi keadilan ( meletakkan sesuatu pada tempatnya) dengan baik. 


Yoga is haram. Thats it. Why should the Indians question "why use the word Haram?" Haram is an Islamic concept of justice being given to the things that are against the Islamic creed,law etc. 


When an Indian questioning that ( as what those feminist questioning fatwa on Pengkid) that is already a mark of trespassing upon the Malay/Islamic rights in issuing fatwas for its community. 


Part III


As for me, more dialogue need to be done among the GRASS ROOT members. Not the chauvinistic politicians. Should be among the scholars of respective races. 



Part IV


To Alvin,


Sadly, your post modernist antic will not determine whether I am right or not. I wish I could accomadate on your so-called "equality, fraternity, and justice".


The Malay, Chinese and Indians worldviews
have different conception on those subject matters. 


Your view on so-called progressive is not equal to ours. Perhaps your meaning of progressive dates back to the Renaissance and Enlightenment but ours are totally NOT like that. 


Only the miniscule secular, westernized Muslim will jump into your bandwagon of "progressive" of the Renaissance and Enlightenment.


The best out of this problem is respect for each other's rights!


(Alvin ridicules my English)


I answered:

So do about my English. Millions of Malay, Chinese and Indians cannot speak English well, but that does not make them a loser! 


As I said earlier, I have no qualms about having Chinese, and Indians as Malaysians. The modern Malay, Chinese and Indians (particularly the Western educated, pampered by wealth and luxury) have blatant disregard on the historical context of the Malay Civilization. 


You might score 20A1 for your SPM or whatever exams you have undergone, but sadly those intelligent fellas like you (referring to Alvin) who always misinterpret the historical context of our social contract. The Chinese, Indians of our forefathers esp pre-13th May is far more understandable on this matter. Read the speeches by Tan Cheng Lok and T Sambathan.


Before PKR came into power, NO BODY is challenging the DEB per se. The only thing DAP, MCA said was to overhaul the IMPLEMENTATION of the policy. There are huge differences between abolishing DEB as well overhauling the IMPLEMENTATION part of it.


Now, they are into religious matters. What d heck is this?

Part V


To Aimran,


Its better for us to meet to discuss this thing deeper. I dont like to speak about "perpaduan" in English as it will carry the baggage of certain conceptual notions of Western world view which is so alien to us as the Muslim.


Being taught and scored A's for the subject is totally different with being taught and ABSORBED the MEANING of history.


Why I am defending the Malay rights ? ( I don't like the word Malay supremacist because we are not supreme at all)


It is due to the significance of its role as the backbone of ISLAMIC INSTITUTIONS (Sultanate, Bahasa, Reserve land) in our country is being carried by the Malay Identity so much so there is hardly any differences between Islamic identity and the Malay one.


Of course I agree when it comes to the poor, regardless their races, we must help them. I do also agree that the Malay must never be given tongkat all the time.


But you have to remember Aimran that once you wallop ONE Malay Institution, the Chinese and the Indians will ask for more. 


If your read the history of how Andalusia being taken over by the Christian you will understand what I meant.


No choice. The Malay, the Just one must lead the nation. 


Tan Cheng Lok has agreed with Tunku earlier that, the Chinese will handle the economic matters and the Malay will handle the poltical part. Both of them agree to work together in order to build this country.


As for me, what we need to do is to REVIVE BACK THE OLD SPIRIT of our forefathers in handling this racial matters.


Part VI


For me, Anwar Ibrahim, is a post modernist politician. He always flucutuate his causes in order for him to be acceptable to everybody.


UMNO must learn their lessons and apologize to every single person that has been demonized by him.



I believe the Malay leaders will never banish the Chinese and Indians like what you have understood under the pretext of Ketuanan Melayu. Even Tun understand the importance of Chinese and Indians.


The bottomline is, everybody got their proper places in this country. Don't simply deconstruct everything without prior knowledge on the historical and the relevancy of the Malay as the formal leader on this land. 


As long the Chinese and the Indians do not assimilate and accept Dasar Budaya Kebangsaan properly and sincerely, you can only dream Chinese and Indian Obama for thousands years later.



It is not going to work IF YOU ONLY KNOW HOW TO RECEIVE BUT NOT TO GIVE. I JUST ASK THE NON-MALAYS TO RESPECT THE MALAY RIGHTS, THE LANGUAGE, THE HISTORICAL CONTRIBUTION and thats it! 


Let us solve major issues like poverty, corruption without ever turning our cheek upon racial colours. 

Part VII


Aimran, I wish I could support your argument wholeheartedly.


I trust the ordinary citizens from every races. 


But I dont trust the politicians.


So, when your arguments being put forth into a political game,
the reality will emerge bleaker than you might think.


Like I said, the Worldview of Chinese leaders, and the Indians when it comes to understand the meaning OF JUSTICE, POWER, EQUALITY is never the same like the WORLD VIEW OF THE MALAY WHICH DEEPLY INGRAINED in Al Quran and Sunnah.


Once you open a floodgate, you can never stop it.


At first I dont understand this whole Ketuanan Melayu but when i talk to the old guards, understanding the philosophy of history of this land, it is indeed a valid one.


No choice. We need to develop a well capable Malay leaders who understand the wordview of Islam to bring trust back to all races.


But it must be in Malay Muslim conceptual framework by not ALIENATING THE HISTORICAL tradition of the Malay civilization's contribution in Nusantara.


To my Chinese and Indian friends, no harm as I do not have any interest to salvage your rights as Malaysian Chinese and Malaysian Indians.


But if the Malay leaders have done injustices to you people, we need to wallop him down.


BUT in Islam we have to timbang tara antara maslahah yang bakal timbul jika coup de'tat dilakukan. Ingat, ada harga yang cukup besar jikalau anwar dengan 'KETUANAN RAKYATNYA' berkuasa.


Ambil contoh. WHERE THE HECK PKR, PAS, AND DAP IN PPSMI MATTERS? 


They just care about people sentiments rather than principle. They know BM is Bahasa Kebangsaan and must be protected yet in this issue they talk about it softly as I belive, by championing this cause, it will jeorpadize their stature on the basis of populist reason.


Like I said, EVERYBODY GOT THEIR PROPER PLACES IN THIS COUNTRY. By levelling the people accordig to Anwar's notion of justice of ketuanan rakyat, you are sidelining the Islamic insitutions bit by bit.


Letih la nak type. Baik minum kat kedai borak.


Part VIII


Friends, Im not a racist. I have high regards for our forefathers who have done so much for this country.


The notion of "Ketuanan Melayu" must be understood properly in its historical context. 

The discourse of "Ketuanan Melayu" has been hijacked by the CERTAIN (not all) capitalist in UMNO to justify their means in hegemonizing wealth and power.


The real problem in this country does not lies upon the notion of "Ketuanan Melayu" but on the perpetrators of the injustices (read: the Machivaelian, chauvinistic, greedy leaders) itself.


So, what we should do is to
cut off the bad apples and place a new gardener to cultivate the orchard (read: Ketuanan Melayu).


I can guarantee you that a just (read: putting things on the right places) Malay leaders be it from UMNO and PAS, can do wonders for all races.


Aimran, the reason being the Malay need to be recognized in special manner is due to " sumbangan akhlakiah, budaya dan ketamadunan di rantau ini".


I reject the post-modernist version of politics that being carried over by PKR which deconsecrate all values so that it can be determined by the majority. 


Our leaders should evaluate certain proposal/issues based on PRINCIPLES rather than the voices of majority
.

Perbahasan di atas adalah bersifat spontan. Maka saya percaya ada beberapa kelemahan logika yang mungkin wujud.



Sekali lagi saya perkatakan bahawa saya ini bukan perkauman tetapi hanya MEMPERTAHANKAN HAK SAYA selaku umat Melayu Muslim di negara ini.



Sila baca keratan majalah Al-Islam di bawah yang memuatkan temu bual bersama guru falsafah dan pemikiran Islam saya, Prof. Wan Mohd Nor Wan Daud. Lain masa saya akan tulis berkenaan isu Ketuanan Melayu. Tengah buat kajian lagi.